vrijdag 8 januari 2016

Weegschaal

De weegschaal


Ik ben een aantal jaren geleden gestopt met roken.  Behalve van de sigaretten nam ik ook afscheid van de weegschaal.
Eng ding, die weegschaal. De meeste kloppen niet,  ze geven gewoon veel te veel aan. Vroeg stond hij in de badkamer en als ik me aan wastafel vasthield viel het allemaal nog wel mee.
Zonder steun viel het tegen, als ik in de spiegel keek viel het volgens mij wel weer mee. Dus sinds een aantal jaren zijn mijn kleren de maatstaf.

En ik moet eerlijk zijn, ook de grootste maat in mijn kledingkast zat de laatst tijd niet echt ruim.

En toen kwam de knie

Een maand of twee geleden had ik zo'n pijnlijke knie dat ik geestelijk al klaar was voor de definitieve stap: de knieprothese. Dat bleek niet nodig, fysiotherapie wel. 
Via Ivo, de fysiotherapeut, zijn we samen aan het sporten geslagen, Herman en ik. Ik had niet verwacht het leuk te vinden, maar twee keer per week hijsen we ons in ons gympakje en doen we anderhalf uur lang aan cardio en krachttraining.
Voordat we begonnen moesten we een conditietest doen, je wordt dan ook gewogen enzo. Ik heb tegen Marjolein, onze schattige trainster, meteen gezegd dat ik niet aan weegschalen doe, dus dat hebben we voor deze eerste keer overgeslagen. Herman heeft wel het hele ritueel afgewerkt en daar bleek dat ook hij wel wat ongezond vet kwijt kan (aan mij kon je dat gewoon al zien).
Vorige maand kwam Marjolein, terwijl wij zwetend van het hometrainertje klommen, naar ons toe met een slanke blonde dame. Deze Annemarie is diëtiste.

Koolhydraten

Dus van de orthopeed naar Ivo naar Marjolein naar Annemarie. Gisteren stond Annemarie volgens afspraak bij ons voor de deur, gewapend met.... een weegschaal.
Omdat Herman toch boven was heb ik mijn weerzin overwonnen en ben op de weegschaal van Annemarie gaan staan. Nou, ik moet jullie zeggen dat viel niet mee. Tijdens mijn weegschaalloze jaren heb ik mijn gewicht in gedachten behoorlijk naar beneden toe bijgesteld.
Wij waren in de veronderstelling dat we  behoorlijk gezond aten maar ook dat bleek een desillusie.
We waren weer vol vertrouwen begonnen met een havermoutontbijtje, fout.
Veel fruit, fout. Magere yoghurt, niet nodig.
We hebben nu instructies voor een koolhydraatbeperkt dieet. 

We hebben besloten het nieuwe eten gefaseerd in een paar dagen te integreren en dan beginnen we achterstevoren.
Met het nieuwe avondeten beginnen we vandaag, morgen komt de nieuwe lunch daarbij en vanaf maandag de ontbijten.
Vanaf zondag ook maar vast de nieuwe tussendoortjes. Dus lekkere schijfjes komkommer met filet americain bij de nonborrel en bij de tweede nonborrel misschien wel rolletjes rookvlees met augurk.
Als we na het sporten barsten van de honger gaan we ons te buiten aan een vezelrijke cracker met hartig beleg.

Wonderlijk hè? dankzij mijn pijnlijke knie zitten we opeens in de gezondheidsmodus. Dankzij het sporten heb ik veel minder last van de artrose, veel minder last van allerlei pijntjes.

Als ik alleen al denk aan het dieet voel ik me al slank, nu de weegschaal nog overtuigen. Dat kan een paar maanden duren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten