woensdag 6 januari 2016

Dossier

Hypotheekklanten


Ons leven hangt aan elkaar van dossiers. We hebben voor al onze klanten 2 dossiers: een fysiek dossier en een digitaal dossier. Een dossier richten wij met zorg in. Wij hebben per klant een ordner. Voor de gezelligheid hebben alle klanten een eigen kleur ordner. Voorin de ordner zit een inhoudsopgave, wij hebben over het algemeen 10 hoofdstukken met 10 tabbladen. Hoofdstuk 1 is inventarisatie en hoofdstuk 1o correspondentie en diversen.
De tabbladen daartussen zijn voor alle zaken die je bij een hypotheek nu eenmaal nodig hebt. Ik werk met de fysieke dossiers, ik neem ordners mee naar de bank, de klant en naar de notaris en ik kan alles vinden. Herman hanteert dezelfde volgorde van archiveren, maar dan digitaal.
Het is onmogelijk om alle papieren te bewaren, wij hebben erover gedacht de ordners te recyclen, maar we hebben een leukere oplossing gevonden.
Voordat ik met mijn klanten bij de notaris zit, loopt Herman het dossier nog even door, en na het passeren van de hypotheekakte krijgen de klanten hun eigen ordner met hun eigen hypotheekdossier.

Dat is een doorslaand succes, ze zijn over het algemeen gelukkiger met hun ordnertje dan met de cadeaubon van de Praxis of van het tuincentrum

Ik kan jullie verzekeren dat een ordner ten tijde van het notarisbezoek vol is. Ik neem zelf altijd met wat hartenpijn afscheid van een ordner. Ik stel de dossiers met zorg samen, ik arceer de hoofdstuknummers op het voorblad in de kleur van de ordner en ik heb een dossier tijdens het hypotheektraject dagelijks in handen.

Maar na het passeren van de hypotheekakte neem ik afscheid van de klanten en ik zie ze weglopen,op naar hun nieuwe huis of naar hun oude huis met een nieuwe hypotheek en "mijn" ordner onder hun arm, En ik ga naar huis, zonder ordner, maar naar nieuwe klanten met nieuwe verhalen en nieuwe ordners.

links een beginnend hypotheekdossier, rechts het medisch dossier

Operatieklanten

Ik ben na mijn operatie, ruim 14 maanden geleden, nog steeds niet van de pijn in mijn voet af. Ik heb inmiddels zoveel klachten gehoord over "mijn" orthopeed dat ik een klacht heb ingediend. Ik hoorde van een mevrouw hier in de buurt (ik noem haar mevrouw Micky, omdat haar hond zo heet) dat ze dezelfde vervelende ervaring en pijnlijke voet heeft overgehouden aan een bezoek aan onze orthopeed. Mevrouw Micky heeft tijdens een controle gezegd dat zij een second opinion wilde. Dat kon en dat deed hij zelf. Ik heb ook een second opinion gevraagd, maar ik vond het seconder door een andere arts.Bij het maken van de afspraak werd mij verteld dat ik mijn patiëntendossier moest ophalen. Dat hebben we gedaan, wij hebben ons gisteren vervoegd aan de balie van de polikliniek orthopedie om het "dossier" op te halen. De receptioniste keek wat vertwijfeld maar ze zou even gaan zoeken. Ze kwam terug met een flinke dossiermap. Het viel me mee. Ik dacht nog:" artsen houden hun dossiers net zo grondig bij als wij". De receptioniste begon zenuwachtig in het dossier te bladeren, en haalde er een dun A5 envelopje uit. "Hij zit er nog in ook" riep ze opgetogen. Getuige de hoeveelheid A5 enveloppen ben ik niet de enige die een patiëntendossier moet halen.

Daar gingen we weer, met ons envelopje, 3 blaadjes zaten erin. De totale tekst had op een half A viertje gekund. Ik leerde er vooral uit dat "patiënte een stevig postuur heeft" en wat de begin snijtijd en de eind snijtijd was (verdomd zo staat het er, snijtijd).

Op naar een andere orthopeed, zonder warm afscheid van de dokter, zonder cadeaubon van bijvoorbeeld de apotheek, maar wel met een envelopje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten