woensdag 24 april 2013

Stoppen met roken

Wat is de beste manier

Ik ben uit de tijd dat roken normaal was, in mijn jeugd rookten we in de bioscoop en in de tram. Als er een bijscholingscursus was stond bij elke plaats een asbak. De laatste jaren heet een cursus een workshop en is roken taboe.
Gelukkig ben ik al een tijd van het roken af en zoals het zich nu laat aanzien voorgoed. Nu is voorgoed natuurlijk korter dan 20 jaar geleden, dat maakt het misschien makkelijker.
Ik ben vaak gestopt en heb diverse manieren geprobeerd.
stoppen met roken

Cold Turkey

Dat was de eerste poging, gewoon niet meer roken. Ik herinner me nog die eerste keer, ik was duizelig en misselijk, depressief en niet te genieten. Na een week of twee ging het beter en ik heb doorgezet. Dat wil zeggen; ik heb een jaar doorgezet daarna had ik een dringende reden om weer te beginnen.

Weer beginnen

Het is aan niet-rokers moeilijk uit te leggen, maar als je weer begint met roken heb je karakter en doorzettingsvermogen nodig.  De eerste sigaret na een lange stopperiode is vies. Je wordt duizelig, je hebt het gevoel of je schedel opeens te klein is, je wordt misselijk en het zweet breekt je uit.
Als je niet stevig in je schoenen staat laat je het bij een paar trekjes. Als je vastbesloten bent door te zetten verdraag je dit lichamelijk ongemak. Dat is te doen want de derde sigaret is weer heerlijk.

Lasertherapie

Heb ik twee keer gedaan met een tussenpoos van ongeveer een half jaar. Het effect van de eerste keer was zeer beperkt.  Met laser energie worden je meridiaanpunten gekalmeerd. Hierdoor hoort het verlangen om te roken onderdrukt te worden.
Je krijgt een lijstje met tips mee. Je kunt bijvoorbeeld zoethout kauwen en laurierdrop eten. Omdat ik alles wat ik doe met overtuiging doe liep ik de eerste keer de hele dag met een eind hout in mijn mond. Het is niet lekker en het staat stom, maar het zou moeten helpen. En na de tweede laser stoppoging heb ik jaren geen laurierdrop meer kunnen zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na de tweede laserbehandeling een aantal jaren van de sigaret heb kunnen afblijven.

Nicotinepleisters

Toch kwam er weer een moment dat het leven zo moeilijk was dat nicotine mijn enige redding leek. Bij de volgende stoppoging heb ik pleisters geplakt.
Met pleisters voor de eerste week lijkt het makkelijker dan cold turkey. Het is eigenlijk onzinnig want je blijft je lijf voorzien van nicotine. Maar het is een hulpmiddel om van de gewoonte af te komen.

Nicotinekauwgum

Heb ik ook eens geprobeerd. Van die kauwgum werd ik zo misselijk dat ik niet eens meer kon eten, laat staan roken. Gestopt met de kauwgum maar niet met de sigaret.

De rekenmachine

Ik zit in een conjunctuurgevoelig beroep. De crisis merk ik duidelijk in mijn portemonnee. Op een koude dag stond ik bibberend achter ons kantoortje met een sigaret. Lichtelijk in paniek want ik had er nog een maar een paar voor de rest van de dag en geen tijd om naar de winkel te lopen.
Je bent als roker steeds vaker alleen en als tijdverdrijf heb ik staan uitrekenen hoeveel van ons huishoudgeld ik de lucht in blies. Dat was schrikken, ik rekende uit dat we daar een goede vakantie van konden houden. Ik heb het later op de telmachine nog even nagerekend.
De schok van het totaalbedrag lag als een cold turkey op mijn maag. Ik heb nog een pakje gekocht, opgerookt en ben gestopt. Zonder pleister, kauwgum of lasertherapeut. Gewoon met mijn eigen rekenmachine.

De elektronische sigaret


Meniek, onze zeer gewaardeerde kapster, heeft ook moeite van het roken af te komen. We waren maandag bij haar in haar kapsalon "Menieks Kniphut" en Meniek deelde trots mede dat ze al anderhalve week van het roken af was. Aangezien Meniek het nooit langer dan twee dagen zonder sigaret gered had, konden we haar met recht prijzen met deze topprestatie.
Om zichzelf door het stopproces heen te helpen heeft Meniek een elektronische sigaret. In de elektronische sigaret zit een ampul met vloeistof. Door het inhaleren verdampt de vloeistof. Je kunt kiezen voor verschillende concentraties nicotine. Het is de bedoeling dat je steeds een ampul neemt met minder nicotine. De vullingen zijn te koop in verschillende nicotinesterktes en zelfs smaakjes.  Meniek sprak onder meer van mandarijn-of tiramisusmaak.
Dat is raar maar niet het ergste, ik maak me zorgen om Meniek sinds zij zich met de elektronische sigaret in het openbaar vertoont. In de zwarte legging die ze maandag aanhad en met de zwarte elektronische sigaret in haar mond vertoonde ze opvallende gelijkenis met een scheidsrechter met een wedstrijdfluitje.
Ze gaat regelmatig met haar zoontje naar het voetbalveld. Nou is roken niet goed voor je gezondheid, op een voetbalveld staan en eruit zien als een scheidsrechter is tegenwoordig ook allerminst zonder risico.

Na het stoppen met roken is het onvermijdelijk, je moet afvallen
afvallen






Geen opmerkingen:

Een reactie posten