maandag 22 april 2013

Citaten

Kunnen jullie deze al?


Quote unquote uitdrukking.citaat...einde citaat, ik citeer.... einde citaat, ik haal aan...einde aanhalen.

Ameland

Lang geleden heb ik met mijn vriendin Willy twee weken doorgebracht op Ameland. We hadden een huisje gehuurd van particulieren, Iedere Amelander met een beetje grond heeft achterin zijn tuin een "gastenverblijf". Ons onderkomen stond achterin de tuin van Truus en Karel. Wij hebben alleen contact gehad met Truus, Karel hebben we nooit mogen ontmoeten. We werden door Truus uitermate hartelijk welkom geheten. Truus leidde ons persoonlijk het gastenverblijf rond.
Vermoedelijk had Truus pas iemand ontmoet of een interessant persoon op de televisie gezien die met twee vingers van elke hand in de lucht het quote unquote gebaar maakte. Truus was daar duidelijk nogal van onder de indruk want ze maakte dit gebaar te pas en te onpas. 
Eigenlijk alleen te onpas want op een citaat hebben wij Truus nooit kunnen betrappen.

Truus trok een deur open, klauwde met twee handen in de lucht en riep : ik citeer dit is de badkamer einde citaat.
Bij vertrek 3 en bijbehorend citaat kregen Willy en ik het behoorlijk benauwd.
Nadat Truus ons alleen had gelaten hebben we een kwartier de slappe lach gehad.
We vonden het citeergebaar zo'n succes dat we twee weken aan het citeren zijn geweest.

Ons welbevinden ging Truus erg aan het hart en ze kwam meerdere keren per dag vragen of ze iets voor ons kon doen en of we het naar ons zin hadden. Ze kwam ook regelmatig met aanvullende informatie zoals:
ik citeer daar liggen de tuinkussens einde citaat.

Op een middag zaten we in de tuin te lezen toen Truus met een wasmand uit haar huis kwam. Willy had geen zin in citaten en verdween naar binnen, ik moest beleefdheidshalve blijven zitten. Truus keuvelde al was ophangend gezellig over het huishouden. Een onderwerp waar je mij voor wakker kunt maken,
Truus was een fervent voorstander van het in de frisse lucht drogen van de was, omdat alles zo fris en keurig van de lijn komt. Want zei Truus: "die lakens op jullie bedden, die heb ik niet ik citeer gestroken einde citaat.".

Jullie begrijpen wat ik van deze vakantie heb overgehouden, ik heb nooit gestreken maar vanmorgen wel even ik citeer gestroken einde citaat.

Ik vind gestroken leuk klinken, minder leuk is dat het een gewoonte wordt. Nu is dat met gestroken niet zo erg.  En het komt weliswaar dom over als ik roep: " dat is Kees, die kan je wel", maar niemand kan erdoor gekwetst worden.

Dat is anders met de volgende uitdrukking die ik ooit van iemand overgenomen heb en niet meer uit mijn systeem krijg.

Piet

Ik heb jaren dagelijkse hondenwandelingen gemaakt met een geweldige man. Piet was sociaal en humoristisch (hij is inmiddels overleden). Piet zat altijd vol verhalen die hij vertelde in zijn eigen Nederlands. Soms moest ik me goed concentreren om alles te begrijpen, het kwam ook regelmatig voor dat ik om een nadere toelichting moest vragen.

Zo had Piet eens een verhaal over een kennis die een vriend had van wie de zuster ernstig ziek was. Piet was nogal begaan met de zuster van de vriend van de kennis en hield me dagelijks op de hoogte van het ziekteverloop. Op een ochtend zei Piet met een ernstig gezicht en een sombere stem: "Heb ik je verteld van die zuster van die vriend van die kennis van me? Nou, die leg nou op Intensief Karree".

Natuurlijk was het tragisch en uiteraard vond ik het erg voor die vrouw maar ik wou dat Piet me dit verhaal nooit verteld had.
Ik kan niet anders meer. Als de situatie erom vraagt dat ik de afdeling voor ernstig zieken moet benoemen probeer ik het goed te doen.  Maar meestal vliegt het eruit : "Intensief Karree".

Ik kan er niets aan doen, het zit in mijn systeem. Het kan in zorgelijke omstandigheden bijzonder genant zijn als je begrijpend en troostend zegt: Oh, ligt hij op Intensief Karree. 
Stel dat het me ooit zelf gebeurt, stel ik ben zo ziek dat ik bijzondere verzorging nodig heb. Ik ben zelfs te ziek om flauwe taalgrapjes te maken, ik ben ervan overtuigd dat ik dan toch even bij me eigen denk:

Nou Mar, daar ga je, op naar ik citeer Intensief Karree einde citaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten