dinsdag 15 maart 2016

Finaal akkoord

De mooiste woorden die je als hypotheekadviseur van een bank kunt horen zijn:
"Het dossier is finaal akkoord"

De mooiste woorden die je als hypotheekadviseur tegen je klant kunt zeggen zijn:
"Gefeliciteerd, het dossier is finaal akkoord".

Finaal akkoord is een dossier tegenwoordig niet zo maar. Banken hebben vaak werkvoorraad. Vroeger heette een werkvoorraad achterstand.
We hebben te maken met deadlines. Als je niet voor een bepaalde datum een finaal akkoord hebt van een geldverstrekker moet je de termijn ontbindende voorwaarden financiering verlengen.
Anders moet de klant, bij het niet verkrijgen van een finaal akkoord, 10% van de koopsom betalen. De klant heeft jou ingehuurd als adviseur en jij dient die termijnen te bewaken.
Ik werk veel met een bank die op dit moment een enorme werkvoorraad heeft. Ik heb voor 3 dossiers een finaal akkoord nodig.
De meest urgente verloopt overmorgen. De termijn is al twee keer verlengd omdat de bank nog steeds goed bevoorraad is qua werk.

Alles gaat tegenwoordig ook digitaal. De meeste banken zetten per klant een lijstje benodigde stukken op hun site en wij moeten die stukken uploaden. Dan komt er naast het betreffende stuk te staan "ontvangen". Daar hebben we nog niets aan, als de eerste beoordelaar het stuk heeft goed bevonden staat er "akkoord". Dat is al iets beter. Het kan zijn dat de eerste beoordelaar een stuk afkeurt. Dan staat het betreffende stuk weer op niet ontvangen.
Dan krijgen wij bericht wat er aan het stuk verbeterd dient te worden. Een werkgeversverklaring bijvoorbeeld wordt afgekeurd als er geen bedrijfsstempel op staat. Nu heeft niet ieder bedrijf een bedrijfsstempel. Waarom niet is me een raadsel, ik heb er ook één van mijn bedrijfje en dat ding kostte nog geen tientje. Maar als een bedrijf geen bedrijfsstempel heeft moeten ze dat op een briefje zetten, gewoon "we hebben geen bedrijfsstempel" of zoiets. Het luistert ook nog nauw waar de stempel staat, ik heb nu een werkgeversverklaring waar de stempel door de datum van ondertekening staat. Dat kan een reden zijn zo'n stuk af te keuren.
Ik heb dagelijks contact over mijn klanten met deadlines. Omdat wij natuurlijk massaal bellen hebben ze besloten 's morgens niet meer bereikbaar te zijn. Ik vind dat wel een goede maatregel, al die zeurende tussenpersonen houden de boel natuurlijk op. En natuurlijk zijn onze klanten urgenter dan die van anderen.
De eerste beoordelaar gaat pas beoordelen als het dossier compleet is.

Ik zit te wachten op een akkoord voor de klant die uiterlijk overmorgen een finaal akkoord moet hebben. Ik kijk zo ongeveer elk uur op de site of er al stukken ontvangen, akkoord of afgekeurd zijn. Net keek ik en toen zag ik een documentje verspringen van de "ontvangen" naar "akkoord".

Ik kon mijn ogen niet meer van het scherm afwenden. Hopende dat het laatste hokje ontvangen ook akkoord zou worden.

Dan weet je in ieder geval dat de eerste rechter alle stukken gezien heeft. Dan is er ruimte voor een gematigd optimisme.
Gematigd, want dan gaat het dossier naar een eindbeoordelaar, l'accordeur finale, zeg maar. Voor je het weet zit je een uur naar je scherm te staren.

De klant heeft al drie keer gebeld, ook in de stress natuurlijk.  Ik ook, in drievoud, voor drie klanten.

De bank in kwestie heeft alle ongeduldige tussenpersonen verrast met een pot paaseitjes. Ik ben aan de lijn, maar terwijl ik zenuwachtig naar ontvangen en akkoord zit te turen heb ik er al 3 op.

Wat zou die bank denken: aan het lijntje houden en vetmesten die tussenpersonen?

Ik ga even koffie drinken, als ik terugkom, misschien als ik straks weer kijk dat alles "akkoord" is en heel misschien als ik vanavond of vannacht of morgenochtend kijk, zie ik wel staan:

"Stukken zijn naar de notaris".

Dan kan ik weer even genieten van een mooi moment, van een finaal akkoord bij mijn paaseitjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten