zaterdag 26 maart 2016

100 jaar

Let op, vannacht wordt het zomertijd.
Na de omslag ben ik, zowel in najaar als in voorjaar, nog weken bezig met het terugrekenen van de tijd.
Ik zeg de hele tijd: "eigenlijk is het 6 uur" als het 7 uur of 5 uur is.
Herman heeft daar een hekel aan. Maar Herman en ik zitten tijdtechnisch heel anders in elkaar.
Ik had vroeger in het VOOR HERMAN TIJDPERK allerlei klokken op verschillende tijden staan.
De wekker naast mijn bed stond 20 minuten voor, als de wekker afliep had ik nog 20 minuten.
De slaande klok in de woonkamer stond 5 minuten voor,  want als ik achterliep op schema had ik altijd nog 5 minuten.
Redelijk onzinnig natuurlijk, want ik wist per klok hoe laat het echt was. Maar ik voelde me daar prettig bij.
Wij wonen al jaren samen en delen alles, ook de tijd. Herman is wat rechtlijniger wat tijd betreft. De enige concessie is mijn Sallandse klokje. Dit klokje staat altijd voor en wordt steeds voorlijker. Heerlijker vind ik dat, als ik in bed lig en het klokje slaat 6 keer, weet ik dat het ongeveer 5.40 is.Ik ben gek op slaande klokken.

Morgen wordt het weer zomertijd. Op de tv zei net een fris en vrolijk meisje dat de zomertijd 100 jaar geleden was ingevoerd.

Mijn man en ik zaten qua tijd voor het eerst op 1 lijn,  we keken elkaar verbijsterd aan.
We zijn niet meer piepjong, maar we weten allebei nog dat de zomertijd werd ingevoerd en geloof mij vrienden, wij zijn niet honderdplus.

Ik heb het even opgezocht, in1977 werd de zomertijd ingevoerd. Natuurlijk is dat voor veel van jullie een jaartal dat in de geschiedenisboekjes staat. Voor ons is het nog niet zo lang geleden, is het kort na de oliecrisis en de autoloze zondag.

In 1977, Herman en ik kenden elkaar nog lang niet, maar we waren toen al geen kinderen meer, en echt dat is geen eeuw geleden.

Fijne paasdagen en sterkte met de zomertijd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten