zondag 3 januari 2016

Plofhaan

Albert Hein stopt met de plofkip. Evenals de Jumbo en de Lidl. Dat is heuglijk nieuws. Wij juichen dit toe, wij houden van dieren dus we gunnen alle kippen en hanen een voortreffelijk leven.
Waar wij moeite mee hebben is de radioreclame van de Albert Hein, waar niet alleen kakelende kippen te horen zijn maar ook een kraaiende haan, noem hem Albert Haan.

Wij hebben trouwens de pest aan alle hanengekraai, op de radio, de tv of in real life. Als wij een geluid horen dat ook maar in de verste verte lijkt op hanengekraai, krimpen wij in elkaar, wij raken in paniek, wij roepen in koor: "Oh god nee hè, help, waar is Casper?"

Casper houdt niet van hanen. Casper is namelijk jaren geleden in Drenthe geschrokken van een haan. Herman liet hem uit, liep langs een hegje, aan de andere kant van het hegje begon een haan te kraaien. Onze Cas schrok zich het leplazerus en heeft aan deze ervaring een levenslang trauma over gehouden.
Wij zaten laatst naar een thriller te kijken waar een scene zich afspeelde op een pluimveeboerderij.
Een rustieke, Engelse boerderij, een spannende thriller, maar voor ons na een kraaiende haan niet meer te volgen.
Bij de minste dreiging van hanengekraai op de televisie zetten wij onmiddellijk het geluid uit en wachten tot de pluimveeboerderij uit beeld verdwenen is en de zoektocht naar de moordenaar op een andere locatie wordt voortgezet.
De lol is van zo'n film wel een beetje af, want wij blijven alert. De moordenaar kan uiteindelijk toch de zoon of de knecht van pluimveeboer blijken te zijn.

Casper is principieel tegen hanen sinds onze vakantie in Drenthe. Cas heeft nog een principe: Hij houdt niet van zwevende mensen. Die zijn we in Drenthe of elders nooit in het echt tegengekomen maar er is een matrassenreclame. Die matrassen schijnen zo lekker te liggen dat je het gevoel hebt dat je zweeft.

Van de week kwam die reclame weer eens langs. Wij schieten allebei overeind en roepen: "Oh god nee hè help waar is Casper?".
Gelukkig was hij dit keer in diepe rust, anders is het met onze rust gedaan.

Casper is niet moeilijk in de omgang, zolang hanen hun kop houden en mensen met hun poten op de grond blijven.

Goed hoor supermarkten, dat jullie stoppen met de plofkip. Maar kan die reclame iets anders?
En matrassenfabrikant, die zwevende mevrouw kennen we nu wel, laat het reclamebureau nu maar iets anders verzinnen.

Wees gewaarschuwd: Casper denkt erover jullie te nomineren voor de volgende Loden Leeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten