dinsdag 19 januari 2016

Sherry, Claerijn, vogels en honden

Katten


Dierenliefhebbers delen zich vaak in categorieën in. Je hebt kattenmensen en hondenmensen en je hebt hybride mensen. Die houden van honden en katten. En je hebt Freek Vonk.

Vroeger was ik een echt kattenmens. Toen ik jong was en samen met Henk op een etage aan de nieuwe Herengracht woonde hadden we twee katten.
Henk dronk jenever en ik port dus we hadden ze Claerijn en Sherry genoemd. Claerijn was een jenevermerk en Port vonden we niet lekker bekken.
Wij gingen uit elkaar. Voor Claerijn vond ik een ander adres en Sherry ging met mij mee naar mijn eenkamerwoning (nu zou je zeggen studio, maar ik wist niet beter toen).
Een aantal dolle jaren verder ontmoette ik Jan. Met Jan verhuisde ik naar een wat grotere etage en we namen Sherry mee.
Na verloop van tijd bleek Janwillem, de zoon van Jan en mijn zeer dierbare stiefzoon, ernstig allergisch te zijn voor de huidschilfers van de kat. Met pijn in mijn hart en heel veel verdriet heb ik voor Sherry een ander adres gezocht.
Ik wist dat het moest, maar het schuldgevoel was enorm.

Kanaries


Jan dacht de leegte die Sherry had achtergelaten op te kunnen vullen met een kanarie. Er kwam een kanarie die wij Piet noemden. Jan zijn kinderen vonden Piet een beetje eenzaam en kochten voor Jan zijn eerstvolgende verjaardag een collega-kanarie voor Piet, die ze Jantje noemden.
Elske en Janwillem hadden alleen budget voor Jantje (fl.10,-) ik draaide op voor de kosten van de behuizing van Jantje (fl.85,-)
Onze kanaries deden niet wat je van kanaries verwacht, ze verdomden het te zingen. Toen Piet het leven liet, kochten we een knaloranje exemplaar. Die noemden we Tomaatje. Jammer alleen dat Tomaatje na de eerste rui het uiterlijk van een mus bleek te hebben. Jantje werd vervangen door Joop, omdat de man van de dierenwinkel Joop heette.
Met zijn drieën verhuisden we begin jaren negentig naar een groter huis.
Onze buren hadden aangeboden tijdens onze vakantie voor Joop te zorgen. De dag voor vertrek bracht ik Joop, uiteraard met kooi en al naar de buren. Om het afscheid van Joop wat te vergemakkelijken vertelde ik Trudy dat ik met de kooi met Joop 3 blokjes had gelopen. Want legde ik uit "Dan denkt Joop ook dat hij lekker ver weg is".  Inmiddels kwam de heer deze huizes thuis en terwijl Trudy omslachtig vertelde van de reis van Joop ben ik vertrokken.
Ik was die onzin allang vergeten, gelukkig maakte Trudy me erop attent dat Joop een even lange terugreis verwachtte, dus dat ik weer drie blokjes moest.

Honden


Joop was de laatste kanarie. Ik heb echt van ze gehouden: van Pietje en Jantje en Tomaatje en Joop, maar echt knuffelbaar waren ze niet.
Ik had behoefte aan een levend knuffeldier. Katten waren uitgesloten. En toen kwam Jimmy. De eerste hond. Toen kwam Bonny erbij. Jan en ik gingen uit elkaar, Bonny bleef bij hem en Jimmy ging met mij mee. Toen kwam Joy erbij. Toen Jimmy overleed was ik totaal kapot van verdriet en dus kwam er een andere kanjer, Casper. Joy overleed en zij vond een waardige opvolgster in Carlie.

Nu wonen Herman en ik samen met Casper en Carlie.
Ik dacht vanmorgen om wat voor reden dan ook aan Joop en zijn vakantiereis naar de buren en opeens kwamen ze allemaal langs: Sherry en Claerijn, de vogeltjes, Jimmy en Joy.
Van de katten via de kanaries ben ik uiteindelijk een echt hondenmens.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten