maandag 7 december 2015

Hoge bomen

Kijken jullie ook wel eens naar al die kook -/- en bakprogramma's?

Bakken

We hebben wel eens naar Heel Holland bakt gekeken. Ik vind Martine een topwijf en ik geniet mateloos van juffrouw Janny.
Probeer maar eens te proeven a la juffrouw Janny. In de eerste plaats is de blik belangrijk. En dan bedoel ik niet het bakblik maar de proefblik.
Je dient je hoofd een tikkie scheef te houden en ernstig te kijken. Een wedstrijdtaart is niet om te lachten. Dan pak je je vorkje in je rechterhand en om te voorkomen dat er kruimeltjes op de studiovloer komen houd je je linkerhand onder je kin.
Juffrouw Janny is een beschaafde vrouw, dus ze praat niet met volle mond. Ze moet tijdens dit proces zich dus bedienen van mimiek en zachte geluidjes.
Het is ontzettend knap hoe juffrouw Janny op deze wijze duidelijk kan maken of haar oordeel positief of negatief is.

Is het jullie wel eens opgevallen dat kook-en bakmensen altijd praten over "mijn" of  "jouw"?
Ze zeggen niet van: "en nou kwak je de eieren erdoor". Ze zeggen: "En nu doe ik mijn eieren in de kom". Janny zegt ook altijd iets van: "Je bavarois is heerlijk fris van smaak maar je bodem had iets gaarder gekund".

Koken


Als het eten opstaat kijken we tegenwoordig ook wel eens naar topchef. Per provincie draven er een aantal koks op die vaak helemaal niet met elkaar overweg kunnen, maar daar toch vrijwillig in duo's gaan staan om beledigd te worden door Robert of Julius.
Topchef is opgenomen in het voorjaar, dus er worden alsmaar aspergegerechtjes gemaakt. De koks zijn wat minder subtiel wat betreft de tafelmanieren dan juffrouw Janny. De koppen staan eigenlijk standaard op afkeuring. Ze smakken wat en overleggen samen met volle mond.
Na elke aflevering worden een paar kandidaten naar huis gestuurd, niet met lege handen maar met een dinerbon. Ze bedanken ook nog voor het feit dat ze de afgelopen tijd zo vakkundig vernederd zijn.
Ik vind dat te prijzen van die mensen, ik denk dat ze allang met mijn niet goed gegaarde en slecht afgehaalde asperges op de bolle hoofden had getimmerd.

Ik vind het heel interessant te zien hoe de chefs (zo worden ze ook genoemd gedurende de uitzending) met stoer opgeheven hoofden, de armen zwaaiend langs de brede heupen en met de vastberaden tred van een Akela de keuken verlaten.

Vanmorgen zat Julius bij Goedemorgen Nederland (sinds vanmorgen weet ik ook pas dat hij Julius heet) en ze hadden het onder meer over Robert die een soort pop-up kookprogramma had gepresenteerd bij de DWDD en voortijdig de koksmuts in de ring heeft gegooid en met het programma was gestopt.

Hoewel Julius vond dat een dergelijke programma kans van slagen heeft, had hij begrip voor de beslissing van Robert. Gezien de kritiek was dit de beste beslissing die Robert had kunnen nemen.
Want, zo sprak Julius "Hoge bomen vangen veel wind, daar weet ik alles van". Hoezo, die toevoeging; "daar weet ik alles van".

Topchef of niet, ik mag die man niet, geef mij de proefblik van Janny maar, die verpakt haar kritiek tenminste in een laagje marsepein. Aan het bakken krijgt ze me niet, maar ik oefen wel met elegant proeven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten