woensdag 25 november 2015

Webinar

Mijn wereld, de wondere wereld der hypotheken is een dynamische. Niets blijft lang hetzelfde in hypoworld. De normen worden per jaar en vaak per half jaar bijgesteld. De software dient daarop aangepast te worden.
Ik kreeg vanmorgen al bericht van het hypotheekadviesprogramma, dat de toetsen voor 2016 al in het programma zijn opgenomen.
Dat is nuttig, want een klant die nu voor een maximale hypotheekberekening komt en over twee maanden een huis koopt wordt beoordeeld volgens de na gelukkignieuwjaarnormen.

De wijzigingen worden niet allemaal keurig per 1 januari doorgevoerd, ook op 1 juli hebben we altijd een spannende dag.

En in maart 2016 staat ons helemaal een revolutie te wachten, Dan krijgen we te maken met de Mortgage Credit Directive.
Deze Europese richtlijnen schijnen een directive effect te hebben op onze adviespraktijk.

We moeten dus weten wat we anders moeten doen over een paar maanden. Ik heb al geprobeerd er iets over te vinden op internet. Dat is niet eenvoudig, we hebben het allemaal druk, dus het moet even tussendoor.

Maar gelukkig hebben we onze partners, de geldverstrekkers. Soms zijn het tegenstanders, soms zijn het bondgenoten.
De ING is echt een topbondgenoot, ze bieden regelmatig een webinar aan, dat is een cursusje waarvoor je de deur niet uit hoeft. Ik zit gewoon aan tafel thuis,  Op laptop 1 schrijf ik aan jullie, laptop 2 verkeert in afwachting van de start van het Webinar. Over 1 minuut en 40 seconden gaan we van start en het duurt een uur.  Spannend altijd, doet het geluid het, heb ik de goede inlogcodes? Nog 24 seconden, ik wend met tot laptop 2 en ga zo verder.

Nou alles deed het hoor en ik ben klaar voor de revolutie. Er komt nog een samenvatting, maar één van de leukste wijzigingen is dat we in Europees verband kunnen adviseren, mits je voldoende vakbekwaam bent. Nou zijn wij in Nederland in vergelijking met onze Europese collega's zeeeeeer vakbekwaam, dus voor ons is het makkelijker dan voor een Juan, een Luigi of een Wofgang. I name but something.
Nou is vakbekwaamheid handig, maar voor het uiteenzetten van diverse hypotheekvormen en een explicatie van de offerte van (straks) zo'n 50 bladzijden heb je ook een behoorlijke talenkennis nodig.

Ik kan in Frankrijk prima du pain, du vin en du kaas kopen en in Italië weet iedereen wat ik bedoel met uno vino bianco per favore, maar daarbij hebben we nog niet de ins en outs van een mortgage helder.

Dit is voldoende voor dit blog, ik wacht op de samenvatting en dan kan ik mijn klanten vast in diverse talen gaan inlichten via de website. Spannungsvoll and exciting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten