dinsdag 10 november 2015

Reciprociteit

Toen ik twee jaar geleden zonder pardon op straat werd gezet en een WW uitkering moest aanvragen wist ik dat ik snel weer aan het werk wilde. Ondanks alle vooroordelen over werkzoekende 50 plussers kreeg ik regelmatig een baan aangeboden.
Maar na mijn laatste ervaring wilde ik geen baan meer. Ik wilde niet meer afhankelijk zijn van een werkgever die de arbeidsvoorwaarden zonder overleg kan aanpassen als het hem uitkomt.  Ik wilde ook niet meer gedwongen zijn 8 uur per dag in een benauwd kantoortje rond te hangen. Ik wilde weer zelfstandig zijn, de zaken in eigen hand hebben en mijn eigen tijd indelen.

Dat is gelukt, ik heb mijn eigen bedrijfje. Ik kan mijn eigen tijd indelen en neem mijn eigen beslissingen. Dat is hard werken. In mijn vak kun je ook niet zeggen dat je geen baas hebt, mijn klanten zijn mijn opdrachtgevers en dus mijn bazen.
Ik ben wel in de omstandigheid dat ik mijn bazen kan kiezen, ik kan een opdracht weigeren. En soms is dat een verstandige beslissing.
Ik heb op dit moment 6 bazen en een aantal aspirantbazen. Sommige bazen veranderen gedurende het traject in "mijn kinderen". Ik maak me zorgen om ze, zit ze achter de broek om dingen aan te leveren en druk ze op het hart dat ze altijd bij me terecht kunnen.

Sommige klanten komen via een zakenrelatie op mijn pad. Ik  bedank de relatie voor de klandizie, soms betaal ik een vergoeding en vaak stuur ik weer klanten van mij naar de zakenrelatie.

Dat heet reciprociteit, iedereen blij en af en toe hebben we een zakenlunch of een borrel. Een netwerk is dus belangrijk.

In mijn netwerk zit ook een ex-zakenrelatie, een zakenrelatie in ruste, dus gewoon een kennis.
Deze kennis introduceert mij wel eens bij een klant. Dat is een prima binnenkomer natuurlijk. De kennis blijft zich verantwoordelijk voelen voor deze matchmaking en dat verantwooordelijksgevoel uit zich in een constante controle. Als zo'n klant tegen onze wederzijdse kennis zegt dat hij al 3 uur niets van me gehoord heeft, stuurt de kennis mij een verontwaardigde mail of een beschuldigende app.
Daarbij wil de kennis de regie over het hypotheekdossier, zij bepaalt wie de notaris wordt en wie de taxatieopdracht krijgt. Ik kan en mag geen informatie verstrekken over een klant en dat vindt de kennis niet prettig.

Afgelopen zondag kreeg ik weer zo'n mail, volkomen onterecht volgens mij en gelukkig volgens mijn klant ook. Ik heb een uurtje gewacht met een retourmail, ik was behoorlijk gepikeerd en de ervaring heeft me geleerd dat ik dan even niets moet doen.

De volgende dag kreeg ik een excuusmail, niet van de kennis maar van de klant.

Gelukkig heb ik geen boze mail aan de kennis gestuurd, ik krijg over het algemeen wel leuke klanten. En voortaan negeer ik de bemoeienis maar, als dit dossier is afgerond ga ik wel eens met haar lunchen. In het kader van de reciprociteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten