zaterdag 17 oktober 2015

Nummertje

BSN 

Het hele leven bestaat tegenwoordig uit cijfers en cijferreeksen. In mijn vak heb je doorlopend te maken met de cijferterreur. Van elke klant moet het BSN nummer ingevuld en opgegeven worden.

Afgelopen week belde ik met het Preventiecentrum om een afspraak te maken voor fysiotherapie. Ik heb geen zin in therapie, ik heb er geen tijd voor en ik twijfel aan het nut. Voor ik het Preventiecentrum (in mijn geval valt er weinig te preventeren trouwens) heb ik onderzocht in hoeverre de aanvullende verzekering zou bijdragen aan mijn nieuwe hobby.
Ik heb een 3 sterren aanvullende verzekering en ik krijg 27 rondjes therapie vergoed. 
Dat is weer een groot voordeel van deze tijd, je hoeft niet meer een boekwerk aan polisvoorwaarden door te worstelen, maar tegenwoordig log ik in op mijn Zilverenkruis en dat doe ik middels mijn DigiD.
De mevrouw van het preventiecentrum vroeg naar mijn postcode/huisnummer. Ook zoiets, niemand vraagt meer naar je adres maar naar je postcode/huisnummer combinatie. Daarna vroeg ze naar mijn BSN nummer. Gelukkig stond dat op de verwijsbrief van mijnheer de orthopeed. Terwijl ik zat na te denken over het ontstaan en het nut van het BSN nummer riep Yvette van het preventiecentrum: "U heeft recht op 27 behandelingen per jaar".
Makkelijk maar ook een tikkie eng. Yvette tikt mijn BSN nummer in en weet meteen waar ik basisverzekerd ben en ook voor hoeveel sterren aanvullend.
Ik heb me net verdiept in het  verschijnsel BSN nummer. In 1988 kregen we allemaal een Sofi nummer, in 2007 werd dit vervangen door het BSN nummer. Een BSN nummer is  breder inzetbaar dan het Sofinummer.
Het is altijd een 9 cijferig nummer bestaande uit een volgnummer en een controlegetal en is altijd een veelvoud van 11. Hoe dat werkt ga ik niet uitleggen, maar op internet is de explicatie te vinden. Als je 1 cijfertje verkeerd tikt bij een hypotheekaanvraag krijg je meteen een foutmelding. 
Er is dus goed nagedacht over het BSN nummer.


BTW nummer

Als je bij de Kamer van Koophandel je eenmanszaakje inschrijft krijg je behalve een KvK nummer (hoera nog een nummer) een BTW nummer. Gelukkig is het BTW nummer het BSN nummer met een toevoeging.  Dat is best handig, want er komt ook een zakelijke bankrekening. Met uiteraard een nieuw bankrekeningnummer. We hebben niet gewoon meer een bankrekeningnummer, we hebben een IBAN nummer. 
Ik was toch bezig, dus heb meteen maar even nogmaals de diepere gedachte achter het IBAN nummer en de Sepamachtiging onderzocht/ Een bank wil voor de incasso van de hypotheektermijnen niet meer gewoon een incassomachtiging, maar een Sepamachtiging. Ik vind het een leuke, frisse naam. Zowel de IBAN als de Sepa zijn het gevolg van de financiële eenwording van Europa.

Postcode


Ik ben van voor de postcode. Ik kom uit de tijd dat je gewoon je adres moest opgeven. Ik begrijp dat het voor de mensen die post moeten sorteren handig is om dat op volgorde van postcode te doen. Maar weten jullie dat de postcode een bron van informatie is?  
De postcode kan doorslaggevend zijn bij het al dan niet verstrekken van bijvoorbeeld een hypotheek.
Bedrijven die iets willen verkopen betalen een klein bedrag voor een postcode.
Op basis van je postcode wordt vastgesteld of je bijvoorbeeld begrensd of ambitieus bent. Er wordt aan de hand van je postcode een complete profielschets van je gemaakt.
Een dienst of een product mag niet geweigerd worden uitsluitend op basis van een postcode, dus ze moeten er nog een reden bij verzinnen.
Laatst werd een klant van mij geweigerd voor een hypotheek omdat hij alleenstaand was, dat is ook een te mager argument om iemand af te wijzen. Iemand mag niet geweigerd worden op basis van een groepskenmerk. Nu had mijn klant ook nooit een lening gehad, dus ze hadden reden genoeg voor een weigering (TP Croes).
In de meeste landen hebben honderden of duizende dezelfde postcode, in Nederland maar gemiddeld zeventien, interessant wel hè?

De nieuwe generatie weet niet hoe het leven was zonder internet of mobiele telefoon, maar ook niet hoe het leven was voor de lange nummers..
Vroeger had je genoeg aan je geboortedatum, je telefoonnummer en je gironummer. De twee laatste waren ook nog veel korter dan de cijferreeksen van nu.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten