woensdag 21 oktober 2015

Bungelen

Therapie


Het woord Therapie komt van Therapeia, een oud-Grieks woord. De betekenis hiervan luidt ongeveer:Het geven van zorg en aandacht aan een ander door te pogen naast of met die ander te staan als hij of zij in de wereld is en zijn leven leeft. (Evans, in: Dialogue with R.D. Laing, Praeger, New Y...
Gevonden op http://www.idee-pmc.nl/psychotherapie/therapie_over.html

Afgelopen maandag ben ik op advies van de orthopeed naar de fysiotherapeut geweest. Ik heb vaak met woorden dat ik me opeens afvraag waar ze vandaan komen, misschien hebben jullie dat ook, ik stuur jullie af en toe het resultaat van mijn bevindingen. Lijkt me wel interessant voor jullie.
Natuurlijk is het duidelijk dat het woord Therapie uit het Grieks komt, maar de verklaring hierboven is wel heel bijzonder.

"het geven van aandacht aan een ander door te pogen naast of met die ander te staan als hij of zij in de wereld is en zijn leven leeft".

Dat is wel logisch natuurlijk, ik kan me niet indenken dat ik nog last van mijn knie heb als ik niet meer in deze wereld mijn leven leef.

Terepieten

Toen ik de MMS bezocht waren wij in hetzelfde pand gevestigd als een school voor fysio-therapeuten. De kantine in het pand werd beheerd door een echte Amsterdamse dame, zij noemde de studenten van de therapie-opleiding terepieten.  Gek, ik heb geen idee meer hoe die vrouw heette maar ik zie haar zo voor me. In mijn ogen was ze stokoud, dus ik denk dat ze omstreeks de 35 was. Ik hoor haar nog zeggen: "Effe dooreten meiden, straks hebben die terepieten pauze en dan is het gedaan met de rust".

Bungelen

Afijn, ik ging dus maandag met mijn verwijsbrief naar de terepiet. Aardige jongen met duidelijke instructies. Maximaal 5 minuten lopen, met kruk. 's Morgens naar beneden, 's avonds naar boven en de trap verder negeren.
Elk half uur bungelen. Kennen jullie dat nog, bungelen?
Dat betekent dat ik twee keer per uur op tafel moet klimmen en mijn aangedane been moet laten zwiepen. Nou is dat thuis nog wel te doen, gelukkig hebben wij een solide eettafel. Maar het betekent dus ook dat ik mijn buitenlocaties moet selecteren op bungelfaciliteiten.

En dan maar afwachten hoe mijn klanten reageren als ik me al uitleggend en rekenend af en toe op een tafel hijs om te bungelen. Ik spreek wel eens af bij een eetcafé hier in de buurt. De tafeltjes zijn laag maar ze hebben wel een bar dus dat moet geen probleem zijn.
Als ik bij klanten thuis afspreek zal ik moeten informeren naar de mogelijkheden.

Ik denk dat ik een extra vraag opneem in de inventarisatielijst :

a. Heeft u ooit een hypotheek gehad?
b. Hoeveel arbeidsjaren heeft u gehad na 1998?
c. Heeft u een stevige eettafel?
d. Heeft u al een overlijdensrisico verzekering?

Dat lijkt me het beste, weet ik meteen of ik toch niet beter met ze de kroeg in kan.Ik zal mijn klanten en de barman uitleggen dat ik handel in opdracht van mijn terepiet. Aardige jongen, in mijn ogen is hij piepjong, ik denk dat hij omstreeks de 35 is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten