zaterdag 3 oktober 2015

Ik geef je een roosje artroosje

Voor sommige dingen heb je meer aanleg dan voor andere. Dat is niet erg, we hebben allemaal wel ergens aanleg voor.
Ik heb bijvoorbeeld aanleg voor artrose. Ik heb ook aanleg voor taal, als je het woord artrose ontleedt zou je denken dat ik het over een kunstroos heb.

Dat is niet zo. Het woordenboek geeft de volgende omschrijving:

Artrose is Grieks voor slijtage van het kraakbeen van de gewrichten. Deze aandoening wordt gekenmerkt door o.a. deformatie van het gewrichtsbot.

Een jaar of acht geleden ben ik al eens met Artroosje naar een orthopeed geweest. Mijn rechterknie was zo gedeformeerd dat alleen een operatie nog uitkomst kon bieden. De operatie heb ik vanwege een andere kwaal moeten cancelen. Nadat de andere kwaal genezen was bleek de pijn in mijn knie ook bijna verdwenen. De kwaal was beter dan het middel, zeg maar.

En net nu mijn linkervoet wat minder pijn doet na de operatie bloeit in mijn linkerknie Artroosje welig. Mijn knie is helemaal dik, en dan bedoel ik niet het natuurlijke dik dat bij de rest past. Nee, mijn knie heeft uitstulpingen. Dat maakt me niet zoveel uit, ik draag allang geen minirokken meer. Maar Artroosje is een aandachtvragertje, ze laat aldoor weten dat ze er is. Ze steekt bij het wandelen en maakt me 's nachts wakker.

Acht jaar geleden vroeg de orthopeed of ik van plan was lang te leven. Een kunstknie gaat een jaar of 15 mee, dus het is praktisch de operatie zo laat mogelijk in je leven te doen. Des te meer kans heb je dat een nieuwe nieuwe knie niet meer nodig is. Mijn orthopeed vroeg zich af of hij een nieuwe knie al dan niet in het cement kon gieten. Als je wel zo lang leeft dat er een vervolgknie nodig is heb je met cement natuurlijk meer hak-en breekwerk.

Ik zit me op deze zonnige zaterdagochtend te verdiepen in kunstknieƫn, ziekenhuizen en operaties. Ik lees reviews van ervaringsdeskundigen.

Ik vind die operatie niet zo erg en zo te lezen is de revalidatie minder ingrijpend dan na de voetoperatie van vorig jaar oktober. Ik zie op tegen de tijd die het kost, ik ben net lekker met mijn bedrijfje bezig en dan komt Artroosje mijn leven weer verstoren.

Een positivo zou zeggen dat je alles moet omarmen en verwelkomen dat op je pad komt.

Dus ik zeg maar zo: Welkom terug en ik geef je een roosje Artroosje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten