dinsdag 6 oktober 2015

Berichtenservice

Jullie maken tegenwoordig zeker ook allemaal gebruik van een berichtenservice toch?

We bellen niet meer, we mailen minder, we sms'n zelden nog (weet nooit hoe ik dat moet schrijven) maar we appen. We "Whats appen".

Ik weet nog niet precies of ik gelukkig ben met dit fenomeen of niet. Ik  ben zo'n oude muts die vroeger met twee kwartjes voor een telefooncel de deur uitging. Een kwartje om te bellen en eentje voor reserve. Ik was al lang volwassen toen ik mijn eerste mobiele telefoon kreeg en ik weet nog hoe verbijsterd ik was toen een klant mij, tijdens een hypotheekgesprek, vertrouwd maakte met het verschijnsel SMS.
Ik vind dat ik me best aardig heb aangepast, mijn telefoon is nooit buiten handbereik. Hij piept, klopt, zoemt en rinkelt. Al die geluiden betekenen iets anders. Als hij aanklopt komt er een mail binnen, als hij zoemt is er iets te lezen op facebook en als hij rinkelt is er een appje. Er zijn nog meer geluiden die iets betekenen, maar die kan ik nog niet thuisbrengen. En hij geeft ook nog een hele riedel weg als er iemand belt. Hij riedelt niet alleen, ook het beeldscherm licht op en je moet over een groen rondje schuiven om het gesprek te beantwoorden.
Dat gaat wel eens mis, maar dan bel ik terug. tenminste als je niet anoniem belt. Maar dan kun je weer een voicemail inspreken. Dan bel ik een mevrouw die vertelt hoeveel nieuwe berichten en hoeveel bewaarde berichten er zijn.

Gisterenavond had ik een Whats app conversatie, ik  bedoel een chat, met een kennis/zakenrelatie. Zij heeft vanwege vervelende omstandigheden haar bedrijf moeten sluiten en ze stuurt me af en toe een klantje.
Ze mist het zakendoen. Dat begrijp ik en ik ben haar dankbaar voor de aangebrachte klandizie.
Er is een nadeel, ze wil zich er gedurende het hele traject wel mee bemoeien. Dus ze belt met instructies.

Gisterenavond had ze zich blijkbaar ernstig over iets opgewonden want ze appte in een voor mij vreemde taal. Ze begon met "Hai amst". In de volgende alinea "hoor dat geweeammmmmci"
Ik was het er niet helemaal mee eens maar ik besloot nog even niet te reageren.
"waa mij wens uk heb cikj gehoord wtc".

Ja toen werd het wel ernstig, vooral toen de volgende zin foutloos maar dwingend bleek "hoor van je".

Ik heb haar vanmorgen een mail gestuurd met een antwoord op wat ik denk dat haar vraag is en wacht maar even af. Wat ik geleerd heb van deze ervaring is dat ik niet app als ik een wijntje op heb.

Dan  bel ik wel, is ook niet leuk voor jullie, maar jullie kunnen het dan in ieder geval niet nalezen. Of jullie blijven van het groene rondje af, dat is misschien nog het allerbeste.

sidiuewnfokwnaw, denken jullie ook niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten