donderdag 20 augustus 2015

Flexibiliteit

De wereld verandert, de economie verandert en wij dienen mee te veranderen. De tijd dat je je hele leven bij dezelfde werkgever zat is een beetje voorbij. Ik heb zelf altijd gevonden dat het gezond is om af en toe van werkgever te veranderen. Ik heb in mijn leven als werknemer best wel een aantal banen gehad. En zelfs als ik het ergens naar mijn zin had ging ik wel eens solliciteren.
Ook voor het digitale tijdperk was het boeiend af en toe te toetsen wat je waard was in de markt en welke onderdelen van je educatie nog wat aandacht nodig hadden.

Ik ben begonnen bij de Amrobank, heb een dolle tijd gehad bij een internationale handelsonderneming, heb toen een paar jaar bij de Gemeente Amsterdam gewerkt. Nou ja, gewerkt, ik ben daar een aantal jaren dagelijks aanwezig geweest. Ik had in die tijd nogal een arbeidsintensief privé leven, dus dat was prima.

Na een paar jaren stak mijn ambitie de kop weer op en heb ik een aantal jaren bij een technische handelsonderneming gewerkt. Super baan en goed voor je talen. Ik stond op beurzen Engelse verkeerstellers te verkopen aan Duitse klanten. Het Engelse technische brein stond erbij als steun. Slopend maar leuk. Na een paar beurzen kon ik in mijn hoofd van Engels naar Duits en weer terug. Ik was razendtrots dat ik het Nederlandse tussenstapje kon overslaan.

Toen ben ik in de makelaardij terecht gekomen en vandaar de hypotheekadvisering ingerold, eerst in loondienst, toen als ondernemer en daarna weer in loondienst.

In loondienst heb je zekerheid, denk je. Na bijna 10 jaar in loondienst stond ik op straat en moest ik weer opnieuw beginnen.

Het lijkt even heel moeilijk, maar het is alleen maar goed  De nieuwe situatie daagt je uit, Ik heb weer een opleiding aangepakt en ik ben weer ondernemer.

Onzeker?  Naar mijn ervaring niet onzekerder dan een baan in loondienst. Ik hou van mijn vak en als freelancer neem ik mijn eigen beslissingen. En zo verandert de maatschappij, de economie en moeten wij meeveranderen.

Gelukkig zijn er meer professionals die zich flexibel opstellen, Wij zagen vanmorgen tijdens ons ontbijtje een meneer die altijd postbode was geweest en nu in de waarde transporten zit.

Het was wel een overgang. Hij heeft het duidelijk en haarfijn uitgelegd:

"Bij waardetransport haal je waarde bij de mensen op en als postbode breng je brieven naar de mensen.".

Meeveranderen met de wereld en de economie, we kunnen het allemaal.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten