woensdag 24 juni 2015

Verloving

Heel vroeger, toen ik nog heel jong was, ging je je verloven. Als je elkaar erg leuk vond en je was voornemens je leven met elkaar te delen maar het was te vroeg om te trouwen, ging je je verloven.
Een rare onderneming eigenlijk, zo achteraf gezien.
Ik ben 3 keer getrouwd maar ik heb me maar 1 keer verloofd. Mijn eerste echtgenoot, Henk, en ik hebben ons in december 1970 verloofd. Daar moet jullie je niet teveel bij voorstellen. Wij hebben op de Ruysdaelkade in Amsterdam (de plek van de eerste kus) elkaar een ring omgedaan en we zijn 's avonds met de beide families bij de Chinees  op de Ceintuurbaan gaan eten. We kregen een pannenset (een BK pannenset).

Een jaar later werden de verlovingsringen trouwringen en vier jaar later gingen de ringen weer af.
De verloving en het huwelijk zijn herinnering, een mooie herinnering weliswaar, maar toch....

Charles Áznavour zong het al:"tu deviendras pour moi que'un lointain souvenir, et pourtant, pourtant je n´aime que toi."
Jij wordt voor mij een verre herinnering, maar toch, maar toch hou ik alleen van jou.
Je eerste grote liefde vergeet je nooit, denken jullie ook niet?

Als je verloofd bent, ben je voornemens het leven met elkaar te delen. Als je het leven met elkaar gaat delen is het belangrijk dat je op belangrijke onderdelen dezelfde normen en waarden hebt.
Je hoeft het niet op alle punten met elkaar eens te zijn (dat lijkt me ook onmogelijk) maar het is wel fijn dat je op bepaalde punten overeenstemming hebt.

Wij, tijdgenoten, zijn met zijn allen getuigen van een verloving, van een voorgenomen huwelijk.
Namelijk de verbintenis tussen onze Albert Heijn en het Belgische Delhaize.

Aangezien wij de afgelopen twee weken onze dagelijkse boodschappen bij Delhaize hebben gedaan, voelen Herman (mijn echtgenoot en nooit mijn  verloofde geweest) ons zeer betrokken bij deze verbintenis.
Als geboren en getogen Oude Zaanlander is Herman toch een beetje de vader van Ahold, de bruidegom.
Ik ben redelijk neutraal, beschouw mij maar als de stiefmoeder van Ahold. Wij doen wel eens een uitstapje naar de Jumbo, maar het merendeel van de levensmiddelen komen toch van AH. Van DE Albert Heijn.

In het dorp waar we zaten in Belgisch Limburg hebben wij kennis kunnen maken met "onze schoondochter".

En wij maken ons toch wat zorgen. Volgens AH dienen aardappels in de koelkast bewaard te worden. In België is dat streng verboden,  Volgens Delhaize dienen de aardappelkes buiten het koelkaske te overleven.

Als ze gelukkig met elkaar zijn, Ahold en Delhaize, zijn wij natuurlijk blij voor ze, maar het is misschien raadzaam dat ze het eerst eens worden over de fundamentele normen en waarden, zoals:

Waar bewaren wij de aardappels?

We wachten wel af, een verloving is tenslotte nog geen huwelijk. En een huwelijk hoeft, zo heeft het leven mij geleerd,  ook geen leven lang te duren, hoewel in dit geval de zakelijke belangen wel erg groot zijn. Een verstandshuwelijk?  Lijkt me niets. Laten de jonggeliefden het eerst maar eens worden over de aardappels.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten