donderdag 18 juni 2015

Jack, the ripper

Wij hebben twee weken op een vredig chaletpark in Belgisch Limburg doorgebracht. Herman en ik en de honden
Wij selecteren onze vakantiebestemmingen op hondvriendelijkheid.
Via de site "hondenzeerwelkom"hebben we deze accommodatie gevonden. Eén van de voorwaarden om je als verhuurder in te schrijven op deze site is dat je een vakantiehuis aanbiedt met een omheinde tuin.
Over de omheining op zich zijn nog wel wat discussies mogelijk. Er zijn mensen die met 5 honden ergens willen logeren en die hebben voor hun honden een omheining nodig van minimaal 1,80 meter.

Wonderlijk niet? Ik ben 168 centimeter lang, Herman is tussen de 176 en 178 centimeter (heb ik net nagevraagd en helemaal precies weet hij het niet). Maar we houden het even op 176.
Wij zijn dus allebei niet uitzonderlijk lang. 
Als ik Herman en Casper naast elkaar zie staan kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen dat Casper over hoogte Herman heenspringt.

Voor ons was de hoogte van de omheining dan ook geen issue, een omheining is onontbeerlijk en een omheining hebben we. De honden lopen in en uit zonder dat wij ons zorgen hoeven te maken over de oplevende jachtinstincten van onze schatjes.
Casper achter de omheining


Op het park staan allemaal schattige houten chaletjes. Ons huisje is gezellig en huiselijk. Gelukkig zijn er niet veel honden aanwezig. Casper gaat een verbale of fysieke confrontatie niet uit de weg en Carlie wordt daar weer zenuwachtig van.  Een blaffende en een zenuwachtige hond zorgen voor geïrriteerde baasjes en daarvoor zijn we niet op vakantie.

In het bungalowtje naast ons wonen Belgen uit Maasmechelen (een kwartiertje rijden). Ze wonen een half jaar hier en een half jaar daar. Erg aardige mensen. Omdat we geen idee hebben hoe ze heten noem ik ze even Gaston en Veerle.
Gaston en \|Veerle hebben een langharige Chihuahua met de naam Fanny ( dat vraag ik nou weer wel, hoe de hond heet). Fanny is ongeveer net zo groot als de kop van Casper en Fanny maakt lawaai, veel lawaai als we langskomen. Cas is inmiddels gewend aan dat kefje en reageert er niet meer op. Dat maakt Fanny niet uit, ze blijft tekeergaan. Fanny kan de tuin niet uit, wij hebben de honden aan de lijn, dus het contact met Gaston en Veerle is prima.

Behalve Fanny woont er nog een hondje op het park, een hond van het formaat forse cavia en het uiterlijk van een kruising Jack Russell/Teckel.
De baas van Jack is een stoere man, een hele stoere man. Een macho van een jaar of 60 met een paardenstaart, bij voorkeur gekleed in een legerbroek met een laag uitgesneden T shirt.

Dit is geen waarde-oordeel, iedereen mag er bij lopen zoals hij wil, maar dan kunnen jullie je een beeld vormen bij dit duo. Jack en baas van Jack.

Baas van Jack is het type man dat vindt dat normale regels niet voor hem gelden.'Dientengevolge heeft Jack geen idee van normen en waarden. Alle honden dienen op dit park aangelijnd te zijn, Jack niet.
De eerste avond dat wij de honden uitlieten kwam Jack blaffend achter ons aan gerend. Carlie vindt dat eng, Casper vindt dat uitermate storend. Carlie loopt weg, Casper blijft staan, zet zijn poten uit elkaar, gooit zijn staart in standje dominant en gaat grommen. Wij hebben baas van Jack verzocht Jack aan de lijn te doen. 
De volgende dag liep ik alleen met Carlie en Jack beet haar in haar zij. Ik heb de baas van Jack nogmaals verzocht zijn voetzoekertje aan te lijnen.
Maar een aangelijnde hond is beneden de waardigheid van de baas van Jack,
Jack en de baas van Jack bewegen zich door Vlaanderen als waren zij een Pitbull en zijn baas.

Maar Jack is geen Pitbull, Jack is een blaffende hamster.

Hoe meer we thuis raken op het Chaletpark, hoe meer het duidelijk wordt dat Jack en de baas van Jack niet geliefd zijn. Dat begrepen we al van Gaston en Veerle, die zeiden het geen probleem te vinden als Casper Jack zou verwonden. Wij zitten zelf niet te wachten op zo'n confrontatie en Herman gebiedt Casper rustig mee te lopen als Jack aangekefferd komt. Gelukkig heeft Casper ook door dat Jack ver onder zijn niveau is.

Gisteren spraken wij met de buurman van de baas van Jack.
Hij verzocht mij te klagen bij de beheerder van het park. Het hele park lijdt onder Jack en zijn baas.
De buurman had het volgende bedacht: Als Casper Jack niet eentweedrie zou doodbijten (dit was volgens hem de de meest logische actie) had hij een plan B verzonnen. 

Als ik met Carlie liep en Jack op haar afkwam moest ik Jack een steen naar zijn kop gooien en als Jack dan dood of gewond zou zijn, had ik geen probleem. De buurman van de baas van Jack zou getuigen dat ik mijn recht stond.

Ik heb afscheid genomen van de buurman van de baas van Jack. Want hij vergat in zijn wraakzucht één ding: wij houden van honden, we zullen onze honden tegen alles en iedereen verdedigen. En ja, de baas van Jack stelt zich niet erg sociaal op maar een hondje met opzet verwonden of erger?

Voor geen goud, ik ga nog liever op de vuist met de baas van Jack, De chaletbewoners zoeken het maar uit met hun vete.

Wij hebben het prima naar onze zin, we mijden Jack, praten met Gaston en Veerle en trekken ons terug in onze omheinde tuin.

Onze vakantie is voorbij, we zijn van plan in het najaar nog een weekje terug te komen. Dan horen we wel van Gaston en Veerle hoe het is met Jack, de baas van Jack en de buurman van de baas van Jack.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten