vrijdag 22 mei 2015

Wachtwoorden

Worden jullie ook gek van de wachtwoorden? Privé gaat het nog wel, daar hebben we een modus voor gevonden. Soms krijg je een schuifje onder het vakje waar je je wachtwoord in moet vullen dat vertelt hoe sterk of zwak het is. Tegenwoordig gooien we er altijd wel wat cijfers bij, voor de sterkte en de zekerheid.
Zakelijk is het helemaal een drama. Ben je lekker druk en wil je gauw even iets opzoeken bij het extranet, intranet of hoe die clubs hun intieme paginaatje ook noemen. En dan komt het hoogst irritante zinnetje op je scherm: "wachtwoord verlopen".
Als je toevallig iets op wilde zoeken voor een klant aan de telefoon kun je beter een terugbelafspraak maken. Een nieuw wachtwoord waar het Net en jij beiden mee kunnen leven heb je niet even snel geregeld.

Je vult bijvoorbeeld een nieuw wachtwoord in, dan blijk je dat wachtwoord in de acht of tien vorige jaren al eens gebruikt te hebben. Dat mag niet.

Of je Net zeurt: Gebruik minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 leesteken.  Stel je doet dan je naam met je geboortedatum. Ik heet Marianne en mijn geboortedatum is 25-2 (meer deel ik niet met jullie), dan ligt Marianne$2502 voor de hand.

Nee, gilt het Extranet, je wachtwoord moet bestaan uit tenminste 1 hoofdletter, `1 kleine letter, 1 leesteken en 1 cijfer. Dat had ik g.v.d. vloek je tegen het Net. Maar het Net heeft nog een verrassing voor je: en moet uit precies 10 tekens bestaan.

Je wilt verder, je hebt het druk, maar je zit vertwijfeld om je heen te kijken naar iets waar je een wachtwoord, dat aan het eisenpakketje voldoet, uit kan samen te stellen.

Ik ben aan de gebruiksvoorwerpen begonnen:

Niet&tang1
Plee#rol14
bloem(Pot3

Ik ben een lijst aan het aanleggen, mij hebben jullie niet meer extranetten en portals, mijn reaal, mijn ing en hoe jullie jezelf ook noemen. De eerstvolgende keer dat ik midden in een telefoongesprek geblokkeerd word omdat jullie een nieuw wachtwoord willen, hoef ik alleen maar even mijn lijstje te pakken.

Ik heb er nog één voor jullie: Zeur%Piet9. En als dat ook niet goed is wordt het Klo@ot&zak ofzo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten