woensdag 27 mei 2015

Enjoy

Genieten

Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] [ongelijkvloeiend] (ik genoot, heb genoten), genot hebben van, smaken, gevoelen, eene aangename gewaarwording ondervinden; ontvangen, verkrijgen; voedsel nemen; bezitten (in eigendom); vrucht trekken (van iets).

Ik heb niets met het woord "genieten". Dat ligt absoluut aan mij, jullie genieten allemaal constant van van alles. Ik heb dat niet. Zou er iets aan mij mankeren?
Met mij is niet zoveel mis, maar ik heb gewoon niet zoveel met sommige woorden. Ik heb ook niets met het woord "smullen", maar daar zeur ik in een later blog nog wel eens over.
Ik ben nu erg bezig met genieten. Met het woord, niet met het doen.

Ik hoorde eens iemand tijdens een hondenwandeling met hoge stem jubelen: "En op zondagochtend maken we broodjes warm in de oven en nou dan genieten we!!!".
Ik  begrijp dat een warm broodje bij het zondag ontbijt lekker kan zijn,maar om nou zo lyrisch te doen over afgebakken Kaiserbroodjes vind ik buiten proporties.
Onderweg terug naar huis liep ik te denken over het woord genieten, ik vind het een raar woord. Ik vind het ook geen positief woord.
Niet is negatief toch?
Of komt het van genot? Daar vind ik weer heel iets anders.

Genieten is eigenlijk "eene aangename gewaarwording ondervinden". Dat klinkt weer mooi, veel mooier dan genieten. Maar je gebruikt het niet in de wandelgangen. Mijn buren zouden me raar aankijken als ik tegen ze zei:" Ik hoop dat jullie eene aangename gewaarwording ondervinden". Ik zal trouwens nooit zeggen: "Lekker genieten", dat past niet bij me. Ik zeg: "veel plezier" of "maak er iets moois van".

Als je de vertalingen bekijkt ( ik heb me even beperkt tot de talen waar ik min of meer vertrouwd mee ben) zeg je als je geniet in het frans: je suis joyeuse (man joyeux).
In het Duits: Iche freue mich, in het Engels: I enjoy en in het Italiaans: Provo gioia.

Zien jullie het: Joyeux, Freude, enjoy en gioia. Allemaal vertalingen voor vreugde en blijdschap. Mooie woorden waar je blij van wordt.

Dat voel ik met "genieten" niet.  Met al die woorden waar blijdschap en joy in zit wel. Onze prachtige Golden heette niet voor niets Joy. En genoten hebben we van die hond.

Dit was Joy,, Joy of life


Ik zit bij diverse hondensites op facebook en je wilt niet weten hoeveel mensen en honden heerlijk genieten op plaatsen waar het goed toeven is. Jullie gaan je gang maar. Ik doe er niet aan mee.
Ik voel me fijn op een lekker plekkie.  Dat past beter bij me.

Dat neemt niet weg dat ik hoop dat jullie de komende zomer allemaal als eene aangename gewaarwording zullen ondervinden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten