vrijdag 24 april 2015

Ik vertollek

Nee, dit is niet het bekende lied van Corry Vonk hoewel het in deze tijd van het jaar logisch zou zijn. Maar onze bijdrage aan de festiviteiten op Koningsdag bestaat voornamelijk uit het eten van Oranje Tompoezen.

Vanmorgen viel mij tijdens de wandeling met Carlie iets vreemds op. Het is op zich al vreemd dat me dat na 20 jaar als hondenbezitter pas opviel.
Wij hondenbaasjes praten tegen honden. Dat is voor mijn gevoel heel normaal trouwens. Ik vraag aan Casper of hij honger heeft, aan Carlie of ze uit wil en in het algemeen of ze een gedroogde kippenpoot willen. Ze begrijpen heel veel en ze weten ons heel veel duidelijk te maken.
Wij hebben thuis dus geen tolk nodig. Het verwondert me telkens weer (weer een liedje) hoeveel woorden ze snappen.

Wat mij vanmorgen als bijzonder trof is dat wij ook tegen honden van anderen praten. Ik vroeg vanmorgen nog aan Cocker Spaniel Jake :" wil jij een koekje?".
En nu komt het, het bazinnetje van Jake zei: "Nou, dat wil ik wel"

Ik zei tegen Stafford Abby: "Hoe gaat het met je?"

En het vrouwtje van Abby jubelde :"Het gaat heeeel goed met mij".

Jaren geleden met Jim, mijn eerste hond, kwam ik eens een keurige man tegen met teckel en een toupetje. Ik was nog niet zo thuis in de hondencommunicatie en ik zal nooit vergeten hoe de keurige man zijn handen op zijn knieën zetten, iets vooroverboog en tegen zijn teckel zei: "Doe maar kijken, ja, doe maar kijken dan". Terwijl ik het toupetje bestudeerde kwam Jimmy wat dichterbij. De man zei tegen Jimmy :" Ja, doe jij ook maar kijken dan dan". Jim keek eens naar mij met een blik van: "Wat een raar mens is dat hè?".

Vanmorgen dacht ik aan de keurige man met toupetje en teckel. En ik dacht dat ik net zo raar doe, alleen was ik me dat zelf niet bewust. En ik praat niet tegen honden of ze achterlijk zijn. Met onze eigen honden hebben we redelijke gesprekken op niveau.

Ik kwam veel mensen tegen vanmorgen, onderweg van de vaart naar huis. En velen vroegen aan mijn natte Carlie: " Hebbie zo lekker gezwommen dan?".

En ik riep braaf: "Ja, dat vind ik heerlijk".

Het ergste is, wij hondenmensen vinden het heel normaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten