zondag 15 maart 2015

Goedemorgen Overheid

Gezag

Ik ben mij de laatste weken ernstig bewust van de Overheid. Ik ben zelfs bewust over het woord gaan nadenken: "De Overheid".
De Overheid is volgens Google een met gezag bekleed persoon of lichaam. Waarbij dat lichaam niet aan de beklede persoon hoeft toe te behoren.
Dan hebben we ook nog autoriteiten. Dat vind ik helemaal een naar woord, autoriteit doet me denken aan een gezagswellustig persoon.
De overheid en diverse autoriteiten mengen zich schaamteloos in mijn leven.

Stemmen

We moeten woensdag weer stemmen. Ik vind dat moeten, ik stem altijd sinds ik daar oud genoeg voor ben. Dus ik heb al heel wat tijd in stemhokjes doorgebracht. Gezellig, die drie ambtenaren die in volmaakte coƶperatie vaststellen wie je bent, je naam aankruisen op hun uitdraaien en je het stembiljet overhandigen. De laatste jaren moet ik met leesbril op stemmen. Leuk, dat ouderwetse rode potlood dat aan een touwtje boven het stemtafeltje bungelt. We hebben een aantal jaren gestemd via de stemcomputer maar dat was niet helemaal veilig.
Gelukkig, ik vind het wel geruststellend in dit digitale tijdperk, dat rode potlood.
Woensdag stemmen we voor de Provincie. Ik heb dit jaar geen twijfels, ik weet op wie ik ga stemmen. Ik ga terug naar D66. Dat doe ik al jaren maar ik ben bij de laatste verkiezingen ontrouw geweest. Dus wees gerust, Alexander, ik ben er weer bij dit jaar.
De provinciale stemmingen staan toch wat verder van me af dan de landelijke, maar ik ga.
Bij de gemeentelijke stemmingen kleur ik altijd een rondje rood voor een gemeentelijke partij.

Waterschap

We moeten dit jaar ook stemmen op een Waterschap. Dat vind ik raar. We hebben de Overheid niet voor niets, die kunnen ook de autoriteiten van de Waterschappen onder controle houden.
Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik me nog nooit had verdiept in het fenomeen Waterschap.
Nu dus wel, Dus ik kan gerust deze zondag in, mijn stem voor het Waterschap gaat naar Werk en Water van Theo Hogendoorn. En niet alleen omdat Theo er wel leuk uitziet, nee, mijn keuze is middels een kieswijzer bepaald. 

Betutteling en onderzoeken

Behalve dat de Overheid heeft bepaald dat alle kroegen rookvrij moeten zijn, beslist de Overheid ook op welke ziektes we preventief getoetst moeten worden. Dat van de rookvrije kroegen vind ik pure betutteling. Ik heb jaren gerookt, dus ik weet hoe gelukkig een mens kan worden van een glas koude witte wijn en een peuk, Ik heb het roken opgegeven, niet omdat het van de Overheid moest, maar op mijn eigen autoriteit. Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen of hij naar een rookvrije kroeg gaat of juist niet.

Ik ben druk bezig met diverse bevolkingsonderzoeken. De uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek borstkanker lag gisteren in de brievenbus. Dat onderzoek heb ik meermalen ondergaan. In een soort camper die ze tijdelijk in een wijk neerzetten verzamelen de oudere meisje uit de buurt zich voor een foto met ontbloot bovenlijf, een buste zeg maar,
Volgende maand mag ik weer en ik heb vorige week net mijn bijdrage geleverd aan het bevolkingsonderzoek darmkanker.  Ik zal jullie de details besparen, maar ik vond het een gedoe. Als je alle instructies hebt opgevolgd moet je naar de brievenbus met een lichtgrijze plastic envelop.
Mijn gedachten waren bij de medewerkers van de post.

Belasting

Het is ook weer tijd voor de belastingaangifte. Dat kan tegenwoordig allemaal digitaal. Vroeger nam ik een dag vrij en zat ik met de ordner administratie, enorme formulieren, een telmachine en een pen een dag aan de eettafel, 
In die tijd had je nog het gevoel dat je de overheid nog wat te vertellen had. Nu log je in met je DigiD en ze blijken alles al van je te weten. Je moet het alleen nog even controleren. 
Een grijze envelop per post en de belastingaangifte per mail. Ik heb totaal geen geheimen voor de overheid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten