zondag 18 januari 2015

Lieve friends en connections

Ik ben helemaal los op de Social Media, Op facebook zaag ik jullie door over de honden, zeur ik over een pijnlijke voet en laat ik jullie meegenieten van de kerstboom of een bos mooie bloemen.
Dankzij facebook weten we de meest vreemde dingen van elkaar. Ik weet wat jullie wanneer voor de lunch eten.  We weten wie wanneer slecht geslapen heeft en wanneer iemand naar de Toppers gaat.
Allemaal feitjes die we met de wereld delen. Ik vind het leuk. Zonder facebook wisten we veel minder van elkaar.

Zonder facebook was ik niet op de hoogte geweest van de motortocht van Peter en had ik niet geweten dat Natasja verkouden is. Dankzij facebook weet ik dat het bij Monique sneeuwt en dat Meniek binnenkort naar de bingo gaat. Nu weet ik dat Marjon sport op vrijdag en dat Simone tijdens haar vakantie heel vaak eet. Want zeg nou zelf, had één van jullie me gebeld om even een feedback te geven van al deze feiten?

Jullie hadden dan weer niet geweten dat ik vanmorgen met de honden in het bos ben geweest en jullie hadden de foto van de knotwilg gemist. En ik had jullie echt niet getelefoneerd om te vertellen dat de honden nieuwe kussens hebben.

Facebook is voor de gezellige onzin, zullen we maar zeggen. Op facebook delen we over het algemeen de vrolijke feiten des levens en de vakantiefoto's.

Dat is op Linkedin anders, op Linkedin ben je professional. Mijn relaties op Linkedin weten niet dat ik idolaat van mijn honden ben.  Op facebook heb je vrienden, op Linkedin connections.
Sinds mijn ontslag heb ik veel tijd gestoken in het perfectioneren van mijn Linkedin account. En dat werpt zijn vruchten af, op Linkedin vind je job opportunities, tenminste als je een interessante track record hebt.
Dat compliment kreeg ik van de week via mijn Linkedin account: "Je valt op, interessante track record heb je opgebouwd".
Dat is toch even een opsteker. Je wilt gezien worden op Linkedin, dus ik volg groepen. Vind af en toe iets wat iemand zegt interessant en ik maak regelmatig nieuwe connections. Daarvan word mijn hele netwerk dan ook weer op de hoogte gesteld. Super om te weten dat bijvoorbeeld John een nieuwe connectie heeft.

Ik ben zelfs aan de twitter. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn twitteraccount nog wat aandacht behoeft.
Je hebt dan ook een twitter naam nodig.  Fantasie is onontbeerlijk vandaag de dag, ik besteed veel energie aan het verzinnen van accountnamen en wachtwoorden. Mijn twitternaam is Marlie CC.

Mijn dag begint tegenwoordig met een rondje social media. Eerst kijk ik hoe het met mijn vrienden is, en dan controleer ik of mijn connections nog iets te melden hebben, vervolgens check ik het aantal lezers op mijn blog. Twitter moet ik in deze ronde nog integreren.

Je moet wel zorgvuldig zijn in wat je met wie op welk medium deelt vind ik. Ik ben zelf altijd terughoudend over mijn gewicht en mijn leeftijd. Gewicht is op de social media niet zo'n item, maar tot mijn schrik zag ik vanmorgen op facebook mijn geboortedatum  (compleet met jaartal) staan en voor degenen die moeite hebben met hoofdrekenen stond mijn leeftijd er gewoon achter.

Ik hou daar niet van, ik vind het niet nodig. Iedereen mag weten dat ik op 25 februari jarig ben, maar daar wil ik het dan ook bij laten. Zelfs als ik het ergens moet vertellen, in het ziekenhuis ofzo, fluister ik het jaartal. Toen Herman onze nieuwe verjaarkalender in ging vullen had hij bij mijn verjaardag het jaar erbij vermeld. Ik heb het onmiddellijk doorgekrast.

Ik heb op facebook meteen mijn maatregelen genomen. Vroeger kon je op facebook het jaar weghalen, ik weet ook niet hoe het komt dat het jaartal er opeens bijstond. Ik heb het veranderd. Eerst had ik als geboortedatum 2000, maar dan moet ik voor van alles toestemming aan mijn ouders vragen. Dat lukt niet meer. Hooguit via Derek Ogilvie, maar dat vind ik teveel gedoe.

Op facebook ben ik vanaf vandaag 22.

Ik wens al mijn facebookvrienden, Linkedin connections en vooral degenen die zowel het één als het ander zijn een fijne zondag.

Ik ben een meisje van 22 met een veel te oude kop en een interessante track record, eigenlijk ben ik alles waar ik ooit van droomde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten