zaterdag 30 augustus 2014

Weer een ervaring rijker

Mijn opa was nogal een filosofisch type.
Bij elke ramp die zich voltrok zei opa met gedragen stem: "Je bent toch weer een ervaring rijker".
Toen mijn oom en tante tijdens een vakantie bij overstromingen in Engeland bijna verzopen waren en iedereen handenwringend van de zorgen door de kamer liep, terwijl de hele familie in koor jammerde: "Ohgottogottogottogot", zei opa met gedragen stem: " Ze zijn toch weer een ervaring rijker".

Vooral over rampen die hem zelf niet direct troffen kon opa erg beschouwend praten.

Wij luisterden nooit zo naar opa, maar deze theorie is me bijgebleven.  Dank zij de theorie van opa voel ik me rijk, rijk aan ervaringen tenminste.
Bij alle ziektes en drama;s die mij overkomen komt een moment dat ik gelaten denk: "Ik ben toch weer een ervaring rijker". Opa vond elke ervaring een verrijking omdat je dan iets te melden had, zelfs anderen van advies zou kunnen dienen.

Een jaar dat me ervaringstechnisch gezien veel rijkdom heeft gebracht is 1998.
In 1998 ben ik gescheiden en na een huwelijk van bijna 20 jaar in een 3 kamerflat getrokken, samen met Jimmy, mijn hond.
Om redenen die nu niet ter zake doen had ik het initiatief genomen tot het laten zinken van het huwelijksbootje.
Ik weet nog de eerste zaterdagavond dat ik op mijn tweezitsbank van Leen Bakker, met uitzicht op mijn tweedehands eethoek zat te wachten op het rinkeltje van mijn tweedehands magnetron. De woonkamer van mijn nieuwe flat keek uit op een somber pleintje en ik dacht bij mezelf  :"dat heb je mooi voor mekaar trut, is dit nu echt wat je wilde?".

Maar ja, je zit in dat flatje een ervaring rijker te worden en je zet door.

Een paar maanden later werd ik weer een ervaring rijker. Mijn hond Jimmy, werd gegrepen door een Bordeaux Dog en een Bull Mastif. Eén kop voor, één achter en trekken maar. Als ik voor één ervaring niet dankbaar ben is het deze.
Een echtscheiding, dat is een ervaring. In het kader van mijn huidige opleiding zelfs een nuttige ervaring. De aanslag op mijn hond heeft me niets geleerd. In tegendeel, deze ervaring had ik graag willen missen.
Het hele gebeuren staat in mijn herinnering gegrift. De lange uren wachten terwijl hij geopereerd werd, de hondenpolitie en de eigenares van de honden die geen geld had gehad voor een cursus. Die trouwens ook vergeten was de premie voor de verzekering te betalen. Ere aan mijn dierenarts, die alle zorg aan mijn hond heeft besteed en mij zei me niet druk te maken om de rekening.
Ik vergeet nooit hoe Jimmy eruit zag na die aanslag. Zijn koppie was ongeschonden maar de rest was bont en blauw en de draden van de hechtingen staken overal uit.
Het is goed gekomen met Jimmy. Met mij niet.
De scheiding heb ik verwerkt, de fraude van mijn zakelijk partner waardoor ik mijn bedrijf moest stoppen ook.  Ziektes heb ik doorstaan, een flinke burnout twee jaar geleden en mijn ontslag vorig jaar, ik heb het overleefd.
Dit is een greep uit de berg ervaringen waardoor ik nu links en rechts advies kan uitdelen en waardoor ik nooit om een gespreksonderwerp verlegen zit. Opa had gelijk, met al die ervaringen kun je overal over meepraten,

De ervaring van de aanval op Jimmy heeft me niet verrijkt, integendeel. Jimmy is een paar jaar geleden overleden, hij is bijna 16 jaar geworden, we hebben na de aanslag nog 13 fantastische jaren met hem gehad.

Maar ik heb er nog last van, als Casper op een hond afrent als Casper naar een hond gromt of een hond naar Casper, dan staat mijn hart stil. Een hond moet leven dus ik verbijt me pak de bal en roep hem en leid hem af.
Gelukkig voor Casper loopt hij vaak alleen met Herman, ik had hem veel te veel beschermd.
Casper is een paar weken geleden gebeten door een hond. Een labrador is veel minder kwetsbaar dan een Jack Russell. We hebben Cas goed opgevoed, hij is niet erg dominant maar ook niet angstig.
Ik kreeg er steeds meer vertrouwen in dat het Cas niet zou gebeuren. En nu is het toch gebeurd. Ik was er niet bij en ik probeer er goed mee om te gaan.  We kunnen nu alleen maar hopen dat hij door deze ervaring wijzer is geworden. Dat hij, net als Carlie, even omloopt als hij een hond niet vertrouwt.

Aan mij de taak mijn ervaringen in goede banen te leiden, om Casper weer zijn vrijheid te gunnen. Om het vertrouwen weer terug te krijgen.

Zonder de ervaring met Jimmy was dat absoluut makkelijker geweest.
Casper moet spelen en rennen en niet geremd worden door een neurotisch vrouwmens dat hem het liefst aldoor dicht bij zich houdt.

Ik doe mijn best,  Cas, laten we na deze nare gebeurtenis maar denken: we zijn toch weer een ervaring rijker en we gaan lekker naar het bos.

Opa, niet elke ervaring is een verrijking.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten