maandag 18 augustus 2014

Nachtwerker

Het is dinsdag 19 augustus 2014, 3 uur 's nachts. Het huis is nog in diepe rust. Herman slaapt nog en de honden keken me ook verbaasd aan toen ik even beneden was om een kop koffie te halen. Carlie demonstreerde het gelijk van Pavlov door meteen haar eend te zoeken. Ze laat me 's morgens altijd haar eend zien maar ze had nog niet op me gerekend.

Ik had mijn interne wekker op 2.30 gezet. Handig een interne wekker, ik ben gisteren vroeg naar bed gegaan en heb mezelf geprogrammeerd om om 2.30 wakker te worden. Et voila, ici je suis, hier ben ik.

Vroeger, heel vroeger deed ik dat altijd voor een zwaar proefwerk of in de voorbereiding voor een examen. Vroeg naar bed, vroeg op. Ik lever nu eenmaal de beste prestaties in de vroege uurtjes. Als ik tegen bloed had gekund had ik nachtverpleegster moeten worden. Als ik sterk en flink was geweest, was ik bij de politie gegaan of bij de beveiliging.
Toen ik nog alleen was stond ik wel eens zo vroeg op voor huishoudelijke klussen. Iedereen vond het altijd idioot, maar ik heb wat afgestreken en gepoetst voordat de rest van de wereld tot leven kwam.

Jullie slapen allemaal nog denk ik, ik zal zachtjes op de toetsen tikken, ssst, slaap maar lekker.

Ik werp me op een examenopgave, ik ga kijken hoe ik twee mensen op de beste manier financieel uit elkaar kan halen. Bij het examen hoef je de zachte kant niet te doen, ik hoef die mensen, Louis en Clarissa heten ze, niet geestelijk te begeleiden. Ze zijn uiteraard gehuwd op huwelijkse voorwaarden, dat maakt de vermogensverdeling ingewikkelder.

Weten jullie wat er gebeurd is? Hou het voor je, maar Clarissa is zwanger van de derde. Leuk zal je zeggen. Maar Louis is hier helemaal niet gelukkig mee. Louis is namelijk gesteriliseerd na de geboorte van het tweede kind. Louis heeft dus het vermoeden dat dit kind niet van hem is en daar zou Louis wel eens gelijk in kunnen hebben. Dus Louis wil van Clarissa af.

Gelukkig leveren ze alles wel overzichtelijk aan, op vier blaadjes staan de belangrijkste gegevens en voor de compleetheid heb ik 28 bladzijden aan bijlagen gekregen.

Dit is de meest aparte en arbeidsintensieve opleiding die ik ooit gedaan heb. Deze cursus lijkt erg op onze oude bank.
In onze oude bank zat een klein gaatje, Carlie maakte dat gaatje steeds iets groter, er kwam steeds meer schuimrubber uit de bank.
Als je zo'n bank ziet realiseer je je niet dat daar een overvloedige berg aan schuimrubber inzit. Toen ik de syllabus voor deze cursus kreeg, dacht ik " Oh 130 bladzijden maar". Ik had, dankzij de Wet Financieel Toezicht voor hetere vuren gestaan.
Maar het is net schuimrubber uit de bank, aldoor komen er wetsartikelen bij, je moet om de haverklap uitspraken uitzoeken en de docent mailde laatst ook nog een aanvulling van 100 pagina's.

Ik zeur niet, ik vind het een voorrecht dat ik dit mag doen (dit klinkt als een tekst van Jomanda) en ik vind het een boeiende opleiding. Nog even een kop koffie halen, de eend bewonderen, de honden knuffelen en ik ga me tot de havermout bezig houden met Louis en Clarissa. Draaien jullie je nog maar een keertje om.

Ik bedenk net, het examen is 's morgens van 11.00 tot 12.00 uur en 's middags van 13.00 tot 16.00 uur. Zal ik vragen of ze dat 12 uur kunnen vervroegen of zouden ze daar problemen mee hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten