zondag 4 mei 2014

Waar woon je?

Weten jullie wat een hodoniem is? Geeft niets hoor, als je het niet weet, ik weet het ook pas sinds een uur.
Een hodoniem is een woord om wegen of straten aan te duiden. In de negentiende eeuw werd de hodoniem in Nederland ingevoerd.
Als je moet vertellen waar je woont is een straatnaam natuurlijk ontzettend handig. Huisnummer erbij, in Tom en je komt er wel.

In een aantal Amerikaanse steden hebben straten nummers in plaats van namen. Dat werkt net zo goed en je hebt geen straatnaamcommissie nodig. In delen van Midden-Amerika worden straten aangeduid met lokaal bekende herkenningspunten, huisnummers kennen ze ook niet. Als je iemand een kaartje stuurt ben je er niet met :Dorpsstraat 17, maar je hebt hele lappen tekst nodig.
Bijvoorbeeld: bij de Buurtsuper doe je 3 stappen vooruit tot je bij de kapper bent, dan steek je schuin over naar de groentewinkel, dan 2 flinke stappen maar links, bij dat huis met de gele gordijntjes, daar woon ik.
Als de kapper zijn deuren sluit of als je een andere kleur gordijnen neemt klopt je hele adresaanduiding niet meer. Postbode in die landen is een arbeidsintensief beroep. Ze hebben ook extra grote enveloppen.

Hier in Almere is het redelijk overzichtelijk geregeld, we hebben buurten en wijken en die hebben een thema. Als je de Bach hebt gevonden weet je dat Beethoven in de buurt is en vlak bij de Lamastraat loopt de Antilopestraat.

Makkelijk toch? Al heb je nooit van Lieven de Key gehoord, je weet toch wat zijn beroep was


Jaren geleden had ik een klant die stuiterend van enthousiasme kwam vertellen dat hij zijn droomhuis had gevonden. Hij had een huis gekocht aan de Jakkestattilaan. Ik heb het hem meermalen laten zeggen terwijl ik me vertwijfeld afvroeg of er een bloem bestond die Jakkestatti heette, is er een Bouwmeester, een landgoed of een dier dat ik niet ken?. Ik feliciteerde mijn klant met zijn aankoop en vroeg terwijl ik het hypotheekprogramma opstartte: "In welke wijk ligt dat prachtige huis?". Klant keek me verwonderd aan en zei voorzichtig :"Ik had je slimmer ingeschat, Mar, in de Filmwijk natuurlijk".
Natuurlijk, de Fransen noemen Jakkestatti Jaques Tati. Vlakbij de Cinemadreef ligt de Jaques Tatilaan.

Makelaars moeten een vaktest doen, onderdeel van de test is dat ze een huis taxeren. Ik ken een makelaar die bij zijn vaktest het adres Hibiscusstraat opkreeg., Hij vond dat zo "componistachtig" klinken dat hij, met de examencommissie achterin, koers zette naar de Muziekwijk. Hij is die keer niet geslaagd.

Ik heb overigens diepe bewondering voor de straatnaamcommissie in onze stad. Ze hebben wat moeten verzinnen de afgelopen decennia. In de stripheldenbuurt zitten wel wat bijzondere namen.  Ik bedoel maar, wie neemt je serieus als je zegt dat je aan de Tante Pollewopstraat woont of de Brommy en Tommysingel?

Eens zijn ze toch ook door de thema's heen lijkt me zo.  De kleine kwaaltjesbuurt, lijkt me ook wel wat.

Je gaat op de Influenzasingel links af, het Diarreepad op, dat loop je af tot je bij de Migrainesingel komt, die loop je uit en dan kom je vanzelf op Likdoornplein, nou daar woon ik.

En nu vergeten we nooit meer wat een hodoniem is. Gek de spellingscontrole heeft er ook nog nooit van gehoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten