zaterdag 5 april 2014

KOO

Iedere beroepsgroep heeft zijn eigen afkortingen en uitdrukkingen. Iedere professional moet opletten dat hij niet in vakjargon vervalt tijdens een gesprek met een leek.

Als een jurist bijvoorbeeld een brief stuurt met bijlagen, spreekt hij of zij niet over bijlagen maar over producties. Het duurde bij mij even maar als ik nu een advocaat hoor zeggen: "Wat vind je van productie 3?", weet ik dat ik geacht word bijlage 3 te bekijken.

In mijn vak heb je dat ook. Je vraagt gewoon niet aan de gemiddelde klant: "Is uw KEW van voor of na de BHW?". Een mede-adviseur weet onmiddellijk waar je het over hebt, maar een leek toch niet?

Ik ben op dit moment between jobs en voor de time being ben ik werkeloze. Ik kan jullie vertellen dat je dan in een hele nieuwe wereld met een hele nieuwe taal terechtkomt. Natuurlijk heb ik tijdens mijn opleidingen alle afkortingen en termen geleerd, ik weet wat WW betekent, ik kan jullie zonder problemen uitleggen wat er bedoeld wordt met restverdiencapaciteit en loonvervolguitkering. Ik heb alles geleerd van de WIA en WULBZ (loondoorbetaling bij ziekte).

Maar als je zelf tot de beroepsgroep der uitkeringstrekkers behoort val je toch van de ene verbazing in de andere. Tijdens mijn research kwam ik op een website die hoelangwerkeloos heet. Interessant en deprimerend vond ik wel. Je vult wat gegevens in en vervolgens berekent het programma op wetenschappelijke gronden hoe groot de kans is dat je ooit nog een baan vindt.
Als ik begin met invullen, opleiding en werkervaring is het programma nog behoorlijk optimistisch. Maar zodra ik mijn leeftijd invul is alle vrolijkheid van het scherm verdwenen. De kans dat een werkgever deze hypotheekadviseur met veel levens-en werkervaring en de juiste diploma's ooit nog een baan zal aanbieden is minder dan 6%.

Al googelende kwam ik ook de term KOO tegen.  Leuke afkorting hè? Het betekent niet KNOCK OUT & OVER, dat was mijn eerste gedachte.

Maar ik weiger KO te zijn en Over accepteer ik al helemaal niet.

Het gebeurt wel eens in dit leven dat je het met een medemens oneens bent. Je staat opeens lijnrecht tegenover elkaar en je bent boos en in de war.  Opeens dacht ik te weten wat KOO betekent. Klaarblijkelijk Onheus en Onfatsoenlijk.

Daarbij vond ik het vervelend en irritant dat ik mij de hele kwestie zo aantrok, maakt mij dat Kwetsbaar Overgevoelig en Overdreven? Dat is toch niet erg? We hebben allemaal onze kwetsbare en overgevoelige kanten. De ene persoon kan ons nu eenmaal meer kwetsen dan de ander. Overgevoelig ben ik echt soms en overdreven? Ook wel eens.

Ik kan nu eenmaal  niet bepalen hoe een ander zich tegenover mij gedraagt, ik kies wel zelf mijn reactie daarop.  Ik kies ervoor om gekwetst en overgevoelig te zijn. Maar nu niet meer, ik kies voor een  andere betekenis van de afkorting en ben vanaf vandaag KOO, Knuffelig, Ondernemend en Opgetogen.

Knuffelig, omdat het gewoon gezellig is.
Ondernemend, geen baas wil mij nog hebben, dus ondernemen is de juiste optie.
Opgetogen, omdat Klaarblijkelijk Onheus en Onfatsoenlijk mijn stemming niet meer beïnvloedt.

Ik wens jullie allemaal een Knuffelige, Ondernemende en Opgetogen zaterdag en vervolgens een Kwalitatief Onwijze en Ontspannen zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten