zaterdag 8 februari 2014

Competenties

Ervaring, opleiding en competenties

Het is zover, mijn status als werkeloze, werkzoekende en uitkeringstrekker begint officieel te worden.
Ik heb via internet een uitkering aangevraagd en heb mij ingeschreven als werkzoekende.
Bij de afdeling uitkeringen wisten ze zoveel van me dat het me verbaasde dat ik bij de
werkzoekendensite nog zoveel moest invullen.
Het is beangstigend hoeveel persoonlijke gegevens op je scherm staan zodra je bent ingelogd met je
Digi D. Ze wisten zelfs wanneer ik ziek was geweest, dat kunnen ze zien aan het drastisch gedaalde
maandsalaris in de betreffende periode. Je moet even de tijd nemen voor het controleren en
aanvullen van de diverse formulieren, maar na een uurtje kon ik op “verzenden” drukken en even
daarna had ik in mijn boxje de ontvangstbevestiging.

Ik ben tegenwoordig erg van het principe van “af is af, klaar is klaar en stel niet uit tot morgen wat gij
heden kunt doen”, dus meteen maar even doorstomen met de inschrijving tot werkzoekende.
Je krijgt een werkmap met daarin diverse opdrachten en het aantal dagen dat je de tijd hebt je
opdrachten uit te voeren.
Mijn eerste opdracht was het completeren van mijn cv. Dat is nog een werk, joh. Op mijn leeftijd
heb je een aardig arbeidsverleden en je arbeidsverleden is belangrijk voor je arbeidstoekomst.
Met wat reken-en telwerk heb ik de laatste 20 werkjaren in mijn CV gezet. Het lijkt me niet relevant
om de baantjes daarvoor te vermelden. Het is nauwelijks interessant voor een eventuele werkgever
om te weten dat ik omstreeks mijn twintigste een tijdje achter de balie van een bank rose en witte
formuliertjes heb ingevuld.

Opleidingen

Toen kwam de sectie opleidingen, dat was een heel gedoe. Ik kwam er nu pas achter hoeveel
opleidingen en cursussen ik tijdens mijn werkzame leven heb gevolgd. Ik heb alleen de meest
relevante vermeld. De cursus fotografie bij de Volksuniversiteit, de compleet mislukte naaicursus
van de Margriet en de privélessen Italiaans (met heel veel plezier gevolgd toen mijn stiefdochter
besloot de rest van haar leven met een Italiaan door te brengen) leken me niet ter zake doende.

Alora, verder met de beroepsgebonden cursussen. Ik heb de laatste twee genoemd: WFT leven en
de opleiding Erkend Hypotheekadviseur. Ik ga er maar vanuit dat men begrijpt dat alle PE certificaten
ook in mijn mapje “diploma’s en deelcertificaten” zitten.

Voordat het voor de hypotheekadviseur belangrijk was erkend te worden oefende ik dit nog immer
boeiende vak al twintig jaar uit. In de eerste jaren werkte ik bij Hopman Makelaardij. De heer
Hopman vond het belangrijk dat al het commerciële personeel ook commercieel geschoold was. Ik
heb geweldige herinneringen aan de rollenspellen en fluisterspelletjes die wij tweemaal per jaar in
een van der Valkhotel speelden.
Ik ben ook nog een tijdje verbonden geweest aan de NVM Hypotheekshop. De shop wilde zeker
weten dat alle franchisenemers over een bepaald kennisniveau beschikten. Dat was een rare cursus.
Elke week verzamelden we ons in een tenniscentrum in Nieuwegein alwaar ons de werking van de
hypotheeksoftware van de shop werd uitgelegd, zonder computer. Ik heb al moeite met de
meeste computerprogramma’s met computer, laat staan met een imaginair toetsenbordje in mijn
hoofd.

Competenties


Als je na de secties “werkervaring” en “opleidingen” denkt dat je wel uitingevuld bent zit je
fout. Je moet de afdeling “competenties” nog doen. Beroepsmatig waren de laatste jaren niet de
meest glorieuze en fijnste van mijn leven en mijn zelfvertrouwen en levensvreugde hebben hier
behoorlijk onder te lijden gehad. Na het behalen van het diploma was mijn vertrouwen in eigen
kunnen weer een beetje hersteld, maar na het invullen van de “competenties” zijn alle restjes
minderwaardigheidscomplex die nog in mij sluimerden weg.

Ik adviseer iedereen die loopbaantechnisch niet helemaal lekker in zijn vel zit de sectie Competenties
in te vullen. Wat mij betreft hoef je daar niet werkeloos voor te worden, op aanvraag verstrek ik je
die vragen graag.

Er zijn 25 standaard competentievragen maar als je dan het gevoel hebt dat niet alle facetten van je
professionele persoonlijkheid voldoende belicht zijn, mag je nog competenties aanvullen.
Ik heb nog een kleine 3 weken voor het completeren van mijn CV. Dat heb ik ook wel nodig.
De 25 standaard vragen heb ik ingevuld. Je moet het wel in stukkies doen, want na 15 minuten wordt
de sessie automatisch beëindigd.

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik heb aan een kwartier lang niet voldoende om mijn
competenties te verwoorden.

Ik ben nu al onder de indruk van mijn eigen CV, wat kan ik ontzettend veel. Ik ben zo goed dat ik bang
was dat het ongeloofwaardig zou worden. Dus ik heb maar wat minpuntjes verzonnen.

Echt een aanrader, zet je competenties eens op een rijtje en de toekomst lacht je weer toe.
Je weet meteen weer wat je bent: Een ervaren, goedopgeleide en competente arbeidskracht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten