woensdag 27 november 2013

Klantenservice

In een week kreeg ik met twee verschillende klantenservices te maken.

Afgelopen zondag was Herman jarig. Ja dank u wel.
Ik ben een enthousiast internetshopper, dus de kadootjes werden keurig afgeleverd. Ik had van tevoren gemeld dat de binnenkomende pakjes onbekeken en onuitgepakt aan mij overhandigd dienden te worden, dus alles in orde.
Ik had er even niet bij stil gestaan dat ons account bij Bol.com op Hermans naam staat. Ik had mijn bestelling geplaatst via mijn eigen laptoppie, moest vervolgens naar boven rennen om de bevestiging (die natuurlijk naar Herman was gestuurd) te onderscheppen. Ze bevestigen wat je besteld hebt en dat is niet leuk in verband met het verrassingseffect.

Een paar dagen later kreeg ik een raadselachtige mail dat ik een ongebruikelijke bestelling had geplaatst voor een bedrag van 305,93. Bol was zo attent dit even te controleren in verband met mijn eigen veiligheid en ik moest op een linkie tikken om een en andere te verifiëren. Als ik dat niet deed was dat een bewijs dat ik deze bestelling inderdaad geplaatst had en zou ik genoemd bedrag moeten dokken.
Je wordt natuurlijk genoeg gewaarschuwd voor dit soort ellende, dus ik heb niksniet gelinkt. En ik bedacht meteen dat het raar was dat ik die mail kreeg terwijl alleen Herman bij onze vrienden van Bol bekend is.

Op de site van Bol vond ik het nummer van de klantenservice en je gelooft het niet, die klantenservice is 24 uur per dag in de lucht. Ik hing vrolijk om 7.15 ´s morgens aan de lijn. Je verwacht dat je de enige bent die op zo'n idioot tijdstip belt maar er waren nog 5 wachtenden voor me.
Je wilt niet weten hoe lang je moet wachten als je op een ordentelijk tijdstip belt.
Toen alle 5 de vroege vogels voor me geserviced waren werd ik geconfronteerd met het volgende probleem:
Er is in het keuzemenu geen nummertje voor fraudeverdenking dus ik heb maar een willekeurig nummertje gekozen en aan een uitermate vriendelijke jongeman uitgelegd wat mijn probleem was. Hij was niet verbaasd, ik was een van de velen. Niets doen, niets linken, mail weggooien. De hele zaak had hun aandacht en vooral een hele prettige dag verder.

Ik was diep onder de indruk van de adequate en vriendelijke klantenservice van Bol.com.

Maar de prestatie van Bol werd de volgende dag overtroffen door Reaal Verzekeringen. 
Ik kreeg een brief, gedateerd 19 november 2013, waarin de ontvangst van mijn brief op 19 november 2013 bevestigd werd. Dat is keurig en snel; ze ontvangen mijn brief op 19 november en sturen dezelfde dag een bevestiging.
Er was maar een probleempje, ik had ze geen brief gestuurd. Ik had er wel over gedacht ze een brief te sturen over een intermediairswijziging, maar dat had ik nog niet gedaan. 
Zouden ze zo goed zijn bij Reaal dat ze al reageren als hun klanten aan ze denken?
Toch maar even gebeld met Reaal, de mevrouw deed in vriendelijkheid niet onder voor haar collega bij Bol.
Ze wilde wel weten op welke verzekering de brief sloeg, dan kon ze me verder helpen. Helaas, dat vermeldde de bevestiging niet. 
Ze kon wel vertellen welke verzekeringen ik had lopen. Dat wist ik ook wel maar ze stond erop het hele pakket even met me door te nemen.
Vervolgens namen we nog even de verzekeringen door die ik ooit gehad had. Je zult mij niet horen zeggen dat ze niet de tijd voor je nemen bij Reaal.

Een antwoord op mijn vraag had ze niet, ze heeft een notitie in mijn dossier gemaakt. Als iemand zich afvraagt hoe het met de briefwisseling zit dan komen ze deze aantekening tegen.

Ik was verward door de mail van Bol en de brief van Reaal, maar chapeau voor beide klantenservices.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten