zaterdag 30 november 2013

Een open deur

Als er een deur sluit wordt aan de andere kant een raam geopend.

Deze zin en allerlei varianten erop heb ik de laatste weken, na mijn ontslag, veelvuldig gehoord. Sommigen halen er zelfs een hogere macht bij als deursluiter en raamopener.
Zoals de meeste uitdrukkingen om iemand die een verlies lijdt te troosten is het natuurlijk een open deur, maar zoals in veel clichématige uitdrukkingen zit er een grond van waarheid in.
Alleen zullen we zelf naar dat raam moeten zoeken en het open moeten zetten.
Ik ben nu een paar weken thuis en ik ben bekomen van de eerste schrik. Tijd om toekomstplannen te maken.
Ik wil weer werken en dat zal ook wel moeten voor de hypotheek en de hondenbrokken, voor de schoorsteen die moet blijven roken en het brood dat op de plank moet komen.
De afgelopen tijd was voor de bezinning en nu is het weer tijd voor actie. Ik ga de komende maanden goed benutten. Gisteren heb ik een workshop gevolgd van de Stichting Erkend Hypotheekadviseurs en ik vond het heerlijk. Onbekende collega's ontmoet, nieuwe contacten gelegd en weer op de hoogte gebracht van de actualiteiten van ons vak.
Ik heb mij ook opgegeven voor het examen Leven. En dan bedoel ik leven volgens de Wet Financieel Toezicht. Het echte leven moet je in de praktijk leren want van het concert des levens krijgt niemand een program.
Ik ben in augustus gezakt voor het examen, ik ben druk aan het leren en ga met positieve gevoelens en geloof in eigen kunnen naar de herkansing.
En dan ben ik, vaktechnisch gezien, klaar voor de toekomst, dan kan middels allerlei certificaten tot eind 2015 mijn vakbekwaamheid aangetoond worden.

Volgend jaar dus alle tijd voor een nieuwe uitdaging, een nieuwe opleiding. Ik ga de opleiding scheidingscoach doen. Niet lachen, dat bestaat. Als hypotheekadviseur heb ik veel te maken gehad met scheidende tiepjes en je ontkomt in zo'n traject niet aan enige geestelijke begeleiding.
Het is een pittige opleiding en het streven is volgend jaar omstreeks deze tijd officieel Financieel Echtscheidingsadviseur te zijn.
Dan wil ik aan de slag als ZZPer, als hypotheek-en echtscheidingsadviseur.
De markt trekt aan, dus alle echtparen die omwille van de crisis bij elkaar zijn gebleven zullen in de loop van volgend jaar zo schoon genoeg van elkaar hebben dat ze mij hard nodig gaan hebben als praktisch en geestelijk baken in een moeilijke tijd.
Gelukkig voor al die aanstaande exstellen ben ik ervaringsdeskundige en ik ben van het soort van kunjenogjankenjankdanmee dus empathisch vermogen en tissues genoeg.

De ervaring heeft mij geleerd dat veel gescheidenen vroeger of later toch weer behoefte hebben aan een nieuwe partner en waar kunnen ze dan beter terecht dan bij hun eigen adviseur met veel gescheiden cliënten in de portefeuille?
Ik denk erover eens in de maand een speeddate borrel te organiseren, waarbij ik de voorselectie al gedaan heb, dat moet niet moeilijk zijn. Ik maak een checklist met leeftijd, kinderen, woning, opleiding etc. Dat moet ik nog uitwerken.
Hier komt mijn relatieplanetervaring weer enorm van pas.

Ik zoek nog een naam voor mijn nieuwe bedrijf, wat denken jullie van "Den Schoonen Leyde"?

Er is een deur gesloten maar aan de andere kant een schuifpui geopend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten