donderdag 15 augustus 2013

Oud wijf

augustus 2013

mijn nieuwe lunchtrommeltje

Oude Zaanlander en Oudewijvenkoek.

Discriminatie blijft ons bezig houden.
Vorige week was er een storm van kritiek op Rene van der Gijp omdat hij gezegd had dat er meer hetero's dan homo's voetballen. Ik begreep de commotie toen niet en dat doe ik nog niet.
Vorige week was ook op het nieuws dat Oprah Winfrey in een Zwitserse tassenwinkel was gediscrimineerd. Oprah heeft inmiddels haar excuses gemaakt, ze heeft er spijt van dat het incident zo is opgeblazen.

Nou ja, dat was ook niet te voorzien, als een van de rijkste en beroemdste vrouwen ter wereld een vermeend incident van racisme in de media meldt ga je er niet vanuit dat daar ophef van gemaakt wordt.
Ze liep er die dag wat casual bij (ze had wel haar Donna Karanrok aan maar ze droeg wat weinig sieraden), dat maakt het blijkbaar minder discriminerend. Ik snap er steeds minder van. Maakt niet uit, Oprah heeft het naast zich neer kunnen leggen, de winkel is opeens een stuk bekender en het incident gaat de geschiedenis in als het Zwitserse incident. Misschien commercieel gezien een leuk idee om de naam van de winkel van "Trois Pommes" te wijzigen in "L`incident Suisse".

Saus
Zitten Herman en ik vanmorgen gezellig aan de ontbijttafel, ik doe net mijn twee boterhammetjes kaas in mijn nieuwe barbapapatrommeltje, is op het nieuws dat de naam "Zigeunersaus" als discriminerend wordt ervaren.
Vinden jullie dat ook niet vreemd? Jarenlang wordt een sausje zigeunersaus genoemd en opeens, out of the blue, voelen mensen zich door die naam aangesproken. Ik zou zeggen als je last van die naam hebt koop je chilisaus. Natuurlijk tot er een Chileen opstaat die daar moeite mee heeft, maar dan zoeken we wel weer een ander rood sausje.
Een aantal jaren geleden hadden we net zoiets met negerzoenen, dat vond ik ook al raar. Trouwens hoe je die dingen ook noemt ik ben er gek op. Ik eet ze ook heel vreemd, ik begin namelijk aan de onderkant bij het koekje, vervolgens lebber ik de chocola eraf en op het laatst eet ik die witte zoete kledder. Ik kan ze alleen in het geniep eten. Zowel tijdens als na het eten zie ik er niet uit. Voor mij blijven het gewoon negerzoenen, in Belgie noemen ze negerzoenen negerinnentetten. Daardoor is volgens mij nog nooit iemand van de pedalen geraakt, om maar even  in Vlaamse sferen te blijven,

Ik heb eens gegoogelt op zigeunersaus. In een paar uur tijd zijn er hele fora ontstaan over het onderwerp Het is allemaal een beetje flauw en ik ga jullie niet vervelen met lesbiennes en stamppot, homo's met bokkenpoten en roze koeken ( roze koeken, daar ben ik trouwens ook gek op).
De reeks op de fora is eindeloos, Sauce Hollandaise, witte vla, Weesper moppen, en Engelse drop.
Dat kunnen we zelf ook allemaal verzinnen.

Een sprong er voor mij wel uit: de oudewijvenkoek. Dat bestaat echt, een soort ontbijtkoek met een anijssmaakje.
Gezien mijn leeftijd ben ik het niet eens met die naam, ik voel mij gekwetst en gediscrimineerd.

Ik ga straks toch eens kijken of die koek hier ergens te koop is, neem ik voor Herman een stuk oude Zaanlander mee, gaan we vanavond al kauwend gediscrimineerd zitten te zijn. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten