woensdag 10 juli 2013

Vrienden

Echte en virtuele vrienden 





Er zijn dagen dat ik de hemel dank dat er een paar mensen in mijn leven zijn waar ik op terug kan vallen en ik hoop dat zij bij mij hetzelfde gevoel hebben.
Sinds ik de social media heb ontdekt heb ik er heel veel vrienden bijgekregen. Ik heb zelfs vrienden die ik in real life helemaal niet ken. Er zijn vrienden die mij toegevoegd hebben als vriend en die mij op de Grote Markt in Almere straal voorbij lopen.
Dit blog ligt eigenlijk een beetje in het verlengde van mijn blog Mobiel. Ik vraag me opeens af of oma, als ze nog had geleefd en dit allemaal had meegemaakt, haar lippen had gestift voor een chatsessie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat wel eens heb gedaan (toen ik Herman nog niet in real life had ontmoet), ik heb toch duidelijk de genen van mijn oma.

Ik doe nog niet zo lang aan social media, het is nog niet zo lang geleden dat iemand aan me vroeg:"Zit jij al op Hyves?". Echt ik had geen notie waar ze het over had. Sindsdien is er heel wat veranderd. Ik doe aan Facebook, LinkedIn, Twitter, Printerest  en Yammer.

Hyves

Daar ben ik gauw over uitgepraat, ik heb ooit eens een account aangemaakt, vergat mijn wachtwoord en dat was het.

Twitter

Het zal aan mij liggen, maar ik heb er niets mee. Iedereen tweet en retweet maar een eind weg, ik doe wel eens een poging maar het is niet echt mijn ding, zeg maar.

LinkIn

Dat vind ik een bijzonder fenomeen, ik heb voor mijn doen best veel LinkedIn vrienden. Het leuke van LinkedIn is dat je iemand kunt endorsen. Dat is super, ik heb een vriend in Australie die aangegeven heeft dat hij mij goed vindt met honden en in Nederlands. Dat van die honden vind ik nog leuk, maar ik vind het zelf geen topprestatie dat mijn Nederlands goed is. Ik had in deze taal al een voorsprong omdat ik hier geboren ben.
LinkedIn heeft een ook een soort cirkelsysteem dat ik nog steeds aan het ontdekken ben. Ik probeer Stien (van Stienschrijft) te promoten op LinkedIn. Dat is tot nu toe niet gelukt. Ik krijg steeds een rare melding. Eens gaat dat wel goed denk ik, alleen jammer of juist gelukkig voor Stien dat de promotietekst steeds korter wordt.
Je kunt op LinkedIn ook zien wie de laatste tijd je profiel heeft bekeken.Daar kwam ik kortgeleden achter en toen werd het  pas echt leuk. Mijn profiel is de afgelopen week bezocht door een notaris in Amersfoort. Ik heb weinig van doen met notarissen in Amersfoort, maar gezien mijn beroep kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Maar mijn profiel is ook bezocht door "someone in the entertainment industry from Amsterdam Area".  Is dat niet fascinerend? Weet je wat zo gek is? Als ik entertainment industry lees heb ik Cirque du Soleil visioenen. Zien jullie mij meedoen met Cirque du Soleil?  Mijn virtuele vrienden zien hier misschien de humor niet van in, mijn real life vrienden liggen nu in een deuk. 

Yammer

Dat is mijn laatste Social Media aanvulling waar ik mee overhoop lig.  Ik kreeg bij aanmelding van een cursus bij Reaal College een Yammer account. Ik heb aldoor moeite met inloggen, maar gedurende de cursus werden we bijgepraat via Yammer. Ik heb de eerste mail bewaard en zo kan ik af en toe kijken wie waarom geyammerd heeft. Ik heb nuttige dingen ontvangen hoor, via Yammer,maar soepel verloopt mijn Yammer contact niet.

Facebook

Het heeft een paar jaar geduurd, maar ik ben nu helemaal into facebook.Ik vind het een komische aanvulling op mijn leven.  Het fijne is dat je op facebook een supergoede foto van jezelf kunt zetten en dat schoolvriendinnen van tientallen jaren geleden dan denken: "zo, die ziet er goed uit`. Dat vind je zelf ook wel, op die foto tenminste. Op facebook lijkt het altijd of je leven soepel en gladjes verloopt. Je meldt de leuke momenten. Sommige mensen laten iedereen in alles meedelen op facebook. Dat vind ik onzinnig. Om nou de wereld te laten weten dat je net je haar hebt gewassen en nou met de Margriet op de bank zit vind ik overbodig. 
Ik doe wel mee trouwens, ik knal er ook steeds meer oninteressante onzin op. Ook wel leuke dingen en leuke foto's trouwens.
Een voordeel  van facebook is dat je van elkaar op de hoogte blijft. Dat spaart veel bijpraten als je elkaar in real life weer ontmoet.

Wat ik tegenwoordig wel raar vind van facebook is het volgende, bijvoorbeeld:

Suus heeft haar ontbijt klaargemaakt, Suus eet twee beschuiten met hagelslag. Ter verhoging van de feestvreugde maakt Suus met haar mobiel een foto van haar bordje met de twee beschuiten en plaatst die op facebook.

Je logt in en je ziet die foto met een jubelende tekst van Suus eronder, zoiets als jammie, jammie, beschuit met hagelslag.
Zelf ben je meer een yoghurt of zachtgekookt eitje type, maar je gunt Suus haar momentje en je liked Suus haar beschuiten.

Vervolgens rinkelt je telefoon urenlang talloze malen achter elkaar. Bij elke rinkel denk je:"leuk,fanmail" , je graait je telefoon naar je toe en toetst het benodigde knopje in.
Helemaal geen fanmail, nee alleen maar steunbetuigingen aan Suus en haar beschuiten.
Want jij niet alleen, nee ook Joop, Kees, Mien en weet ik veel wie vinden de beschuiten van Suus leuk.
Daar zou ik wel vanaf willen.

Social Media, het is best een aanvulling op het huidige leven, maar  er gaat niets boven die ene knuffel van die ene echte vriendin. Een echte vriend of vriendin waarvoor je er echt niet altijd op je best uit hoeft te zien. Vrienden die je eventueel 's nachts uit het ziekenhuis halen. De illusie van eeuwige jeugd en altijd goedzittend haar, die illusie is voor onze virtuele vrienden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten