maandag 15 april 2013

Loslopen

Onder leiding van Yolande in het bos




Vanmorgen hadden we een les vrij wandelen. Nou ja, vrij, wel onder leiding dan. Yolande weet hoe neurotisch ik kan reageren op andere honden.
ik probeer het echt, ik heb met mijn reu Jim een vreselijke ervaring gehad met andere reuen en ik heb er moeite mee Casper zijn gang te laten gaan. Ik sta constant op scherp als er een hond aankomt. Ik ben meteen aan het inventariseren: Wat voor hond, reu of teef, aan de lijn of los, moet Cas aan de lijn of laten we hem los????
Dit tot grote ergernis van Herman. We hebben het geluk dat Herman de honden overdag uitlaat, Cas heeft genoeg contacten met andere honden zonder geremd te worden door een hysterisch wijf.

Mystery shopper

In mijn vak als hypotheekadviseur zijn we vertrouwd met het fenomeen mystery shopper. Een klant die geen klant is maar die door te spelen of hij een klant is toetst of je als adviseur deskundig en klantvriendelijk genoeg bent. Ik heb wel eens van die mensen aan tafel. Dan heb je een wat eigenaardig gesprek en de klant stelt ongebruikelijke vragen. Dan heb ik na zo'n gesprek een wat onbestemd gevoel, dan vraag ik me af of het een klant of een alien was.

Mystery hondenuitlaters

Ik kan er de vinger niet opleggen maar er passeerden ons wat uitermate bruikbare mensen met honden waar ik normaal gesproken hartkloppingen van krijg. Yoland, kom op, zijn het door jou ingehuurde mystery uitlaters of liepen die mensen toevallig in het bos?

Rottweiler

Toen we richting bos reden zag ik een man met een Rottweiler naar hetzelfde bos lopen. Dat is normaal gesproken een reden om een andere bestemming te kiezen voor de wandeling. Nadat we een stukje in het bos onderweg waren liepen we deze man met hond tegen het lijf. Met Yolande's strenge blik op me gericht heb ik mij gedwongen strak voor me uitkijkend door te lopen. Cas deed het uitstekend, hij gaat prima met honden om. De Rottweiler begon hem even te domineren en Cas heeft verteld dat hij daar niet van gediend was. Verder niets aan de hand. De Rottweiler heeft nog gezellig een eind met ons opgelopen. Hij negeerde zijn baas volledig.

Mevrouw met fietskar, kinderen en hondje

Erg leuk om te zien, een vrouw met kindjes in een fietskar en een rennend klein bruin hondje. Casper en Carlie zaten keurig naast ons. Jammer alleen dat Herman en ik veel aandacht hadden voor vrouw, kinderen en hondje. Dat leverde ons een reprimande van Yo op. Ja, ze heeft gelijk, blijf op je eigen hond letten.

Hazewindhonden

Volgende passanten, een man en een vrouw met twee hazewindhonden (reuen volgens mij) en een klein hondje. Ik ben weer doorgelopen, strak voor me uitkijkend. Ik mag wel omkijken zei Yo, maar dat durfde ik niet. Het ging weer goed, geen grommetje en geen gevecht.


Stabij

Toen we met oefeningen aan de lijn bezig waren kwam er een vrouw met een schattige Friese Stabij langs. Cas zat bij mij aan de lijn, dus grommen. Ja, mijn fout. Hij weet niet beter dan dat ik andere reuen eng vind en hij denkt dat hij mij moet verdedigen. Daar werken we aan maar we zijn er nog niet.

Naar huis

Terug bij de parkeerplaats, de honden achterin de auto, nog even napraten met Yolande. Maar ze had nog een uitsmijter. Een herderdoodle kwam met zijn baasje uit de auto. Onze honden zitten in achterbak vast. Cas moest ernstig het territorium verdedigen. Cas moest weer los en kennis maken met de herderdoodle (het ras heet anders, maar de naam ben ik even kwijt. Moet ik even navragen bij Yo).

Conclusie van vandaag: Casper is een stabiele hond, Carlie is een prima meid.  We hebben met allebei heel veel geluk.

Een nuttige les vandaag met nuttige hondenbezitters. De honden waren gesloopt na deze bijzondere boswandeling en wij ook.


En Yoland, even onder ons, bedankt voor alles.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten