woensdag 6 maart 2013

Reuma

Ik ga collecteren

Eigenlijk vind ik het wel tijd worden iets te doen voor de medemens en het algemeen nut.
Voor vrijwilligerswerk heb ik te weinig tijd, anders zou ik best bereid zijn boodschappen te doen voor een oudere bejaarde of gezellig met iemand in een rolstoel door het centrum te denderen. Om toch een bijdrage te leveren ga ik collecteren.

col - lec` te - ren
(«Frans) (collecteerde, h. gecollecteerd)

1
inzamelen, geld ophalen voor armen of noodlijdenden, met de schaal rondgaan; loterijloten verkopen;

Volgens de encyclopedie op internet ga ik geld ophalen voor armen of noodlijdenden. 

Een besluit is een ding, een goed doel een ander. Je moet natuurlijk wel  gemotiveerd zijn dus je moet gevoel hebben voor het uitverkoren goede doel.

Sinds een aantal jaren weet ik dat ik artrose heb. Artrose op jonge leeftijd is vaak een erfelijke kwestie (jong is in dit geval 70-). Toen ik mij met pijnlijke knieën bij mijn huisarts meldde en om zijn taak wat te verlichten vast zei dat het volgens mij artrose was, zei hij vermanend: Nee, voor artrose ben je te jong.

Jullie zullen dit nog niet ondervonden hebben maar je komt op een leeftijd waarop het leuk is te horen dat je ergens te jong voor bent. Al is het maar artrose.

Een onderzoek in het ziekenhuis leerde dat ik toch gelijk had. Ik heb het nog uit kunnen stellen maar de tijd van de kunstknieën komt eens.

Dus volgende week ga ik met rammelende bussen en knieën door de buurt. Ik ga de bussen vanmiddag halen en krijg dan meteen een toelichting en een route.

Terwijl ik de afgelopen weken toeleefde naar mijn eerste collecte kreeg ik spijt. Spijt van al die keren dat ik toch wat geïrriteerd reageerde. Herken je dit: dat je net aan het eten was begonnen, aan de telefoon zat, net koers zette richting toilet en dat de bel ging. En dat daar een blij mens met een vrolijk rammelend busje voor de deur stond en stralend vroeg: heeft u wat over voor Jantje Beton/De Hartstichting/ De Dierenbescherming?
En dat je dan je portemonnee niet kon vinden en dacht... dat je iets onaardigs dacht.




Ik zal deemoedig langs de deuren gaan met mijn rammelende busje. Ik hoop dat de mensheid aardig  voor mij en het Reumafonds is. En ik zal mijn best doen bij de zoveelste geïrriteerde reactie niet met mijn busje op het chagrijnige hoofd te timmeren. Dat hebben al die vrolijke collectanten bij mij ook nooit gedaan.

Ik beloof ook  voortaan elke collectant met respect en geduld te ontvangen en ik hoop dat jullie dat ook doen, want wij collectanten zetten ons vrijwillig in voor de noodlijdenden.

Heb net de bus gehaald, ik hoorde van de collecte-coördinator dat onze straat niet populair was bij degene die hier vorig jaar liep. Die zal mij wel op een verkeerd moment getroffen hebben. Mijn geluk is dat ik niet thuis ben als ik loop te collecteren, dus voor mij zal onze straat beslist makkelijker zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten