woensdag 13 juli 2016

Acquisitie

Een poging om iemand iets te laten kopen of doen
Verwerven of verkrijgen van nieuwe opdrachten
Wij ondernemers, we moeten het allemaal. We moeten acquireren. Het is natuurlijk super, zoals nu in mijn geval, dat er een aantal dossiers is afgerond en dat ik even met mijn geopereerde been en ziekenhuisslipper op mijn lauweren kan rusten. Dat moet natuurlijk niet al te lang duren. Er moeten nieuwe klanten, nieuwe dossiers en  nieuwe uitdagingen komen. Uiteraard voor de uitdagingen, voor de spanning die elk dossier met zich meebrengt, voor al die geweldige mensen die mijn kantoortje binnenwandelen. Maar natuurlijk ook omdat simpelweg ook hier de schoorsteen moet branden en brood op de plank moet komen.
Ik hoef niet zo actief te acquireren, er zijn wat makelaars die klanten naar me doorsturen en ik heb mijn tevreden klanten. die voor me acquireren, Ik heb mijzelf een maximum gesteld van vier klanten per maand en daar zit ik meestal boven.
Ik krijg in mijn zakelijke email heel veel rare acquisitiemails binnen, echt hoogst eigenaardig. Een paar in het Engels maar de meeste in het Duits.
Zo kreeg ik een mail van een Engelsman die erg geïnteresseerd was in mijn profile en endproducts, hij wilde purchasen van mij en was benieuwd wat mijn minimum order was en hoe of dat ik de payments wilde hebben.
Wonderlijk toch? Wat zal ik antwoorden, dat hij 5 mortgages af kan nemen en dat de payments gewoon via factuur en notary gaan?
Ik had ook een mail van ene Paul, die ten dode is opgeschreven en als gift aan de mensheid mij 4 miljoen dollar wilde overmaken. Hij kon zodoende in rust sterven en ik kon zelf bekijken wat ik met dat geld zou doen. Heel gek, ik heb die man niet geantwoord, ik wens hem all the best, maar helemaal vertrouwen doe ik het not.
De Duitse mails zijn gemuetlicher. Ik kreeg alleen al deze week een Sonderangebot voor een Werbeklappschilder (€ 37,15) Maria Roth had een geweldige aanbieding voor Werbekugelschreiber en Gerd Klein biedt Rauchmelder aan voor een hemaprijsje, Dan wil ik jullie de Klappwerkzeug van Annette Kraft natuurlijk ook niet onthouden.
Mochten jullie interesse hebben in een van deze Angeboten, mail me en ik stuur het Angebot durch.
Het meest bijzondere staaltje van acquisitie kwam van een clubje dat mij verzocht de door mij opgegeven advertentie te controleren, voor akkoord te ondertekenen en het geheel te retourneren.
Deze praktijken ken ik nog van mijn vorige bedrijf. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er destijds eens ingetuind ben. Ik had toegezegd te adverteren in een krantje voor een goed doel ( je hebt ons altijd te pakken met een goed doel) mijn advertentie zou in een krantje komen dat in heel Almere Buiten verspreid zou worden. Ik diende de mensheid en mijn bedrijf werd op de kaart gezet. Ik kreeg een present exemplaar van dat krantje en echt, werkelijk waar, het zag er prima uit. Jammer alleen dat het exemplaar dat ik had gekregen het enige en unieke exemplaar was. Wel leuk natuurlijk, je kunt zeggen dat het een zeldzaam collectors item is. Maar uiteraard stelt dit in het kader van acquisitie niet veel voor.
Toen ik de advertentie van een vaag clubje van de week over de mail kreeg, gingen alle alarmbellen rinkelen. De advertentie klopte niet, het adres klopte niet eens. 
Mail teruggestuurd dat er geen moer van klopt en mail naar acquisitiefraude. Daar was het clubje al bekend. Jammer dat je zo op je hoede moet zijn en jammer dat er nog steeds mensen zijn die zich willen verrijken onder het mom iets te doen voor de minder bedeelde medemens.
Dan bestel ik voor dat geld nog liever een Klappwerkzeug oder so etwas
Gruess Gotti und schoene Feierabend.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten