maandag 13 januari 2014

Conflicten en de Tolteken

Kijken jullie wel eens naar de Rijdende Rechter? Ik wel en zelfs Herman vindt het een leuk programma. Gelukkig maar, ik krijg hem niet zover dat hij kijkt naar programma’s als gepest, mijn man heeft een hobby of bonje met de buren. Maakt niet uit, daar kijk ik boven tijdens het strijken naar. Als Herman naar een echt boeiend programma kijkt zoals autoraces ofzo.
Maar goed, terug naar de Rijdende Rechter.  De leukste uitzending vond ik die waar een man zijn hond naar de dierenarts bracht voor een gebitsreiniging en dat de hond per abuis gecastreerd was. Die man was boos, dat kan ik me voorstellen. Ik zou ook boos zijn als Casper tengevolge van een vergissing van onze dierenarts zonder ballen thuis zou komen. Maar ik moest vreselijk lachen om het volgende argument van de hondeneigenaar: “Als ik ’s avonds naar de tv zit te kijken speelde ik altijd met zijn ballen”.
Ik aai Casper ook wel eens als we ’s avonds rustig bijeen zitten, maar ik zou het wat gênant vinden al televisiekijkend zijn ballen te kneden.
De meeste conflicten in de Rijdende Rechter gaan over schuttingen, hekjes en bomen. Het is een feest om te zien hoeveel agressie een conflict om een tuinhekje in mensen kan oproepen.
Het gaat naar mijn gevoel nooit om dat hekje of die schutting maar om allerlei onderliggende conflicten en complexen.
Het is boeiend om te zien hoe mensen voor de camera de maskers afgooien en het laagje beschaving afstropen als ze al schreeuwend de Rijdende Rechter proberen te overtuigen van hun gelijk.
Vorige week was er weer een schuttingprobleem. Er waren twee heel verschillende buurmannen, de een had duidelijk een behoorlijke opleiding genoten en was leidinggevende in het leger geweest.
Deze informatie maakte het des te leuker dat hij bekende dat hij van zijn vrouw “niet meer met de buurman mocht praten”. Hij was duidelijk gepensioneerd als leidinggevende. Hij hield wel nog steeds van moeilijke woorden. Eén zin hebben we ondanks meermalen terugkijken niet kunnen verstaan.
Zijn opponent was een heel ander type, de man was in zijn werkzame bestaan postbode geweest. En dat zat hem dwars, zo dwars dat hij ervan overtuigd was dat de buurman daarom op hem neerkeek. Hij zei het zo vaak: “Ik ben maar gewoon postbode geweest” en “ Hij kijkt op me neer omdat ik een PTT pensioentje heb”. Hij moest zelfs huilen omdat de buurman op hem neerkeek.
Het conflict om de schutting is hier helemaal niet belangrijk meer, hier is veel meer aan de hand. De gewezen postbode ging ervan uit dat hij minder waard was dan de rest van de wereld omdat hij “maar postbode was geweest”.
Ik moest denken aan De vier inzichten van Don Miguel Ruiz. Vier eenvoudige maar doeltreffende leefregels. Een van die regels is: Vat niets persoonlijk op en een andere: Ga niet uit van veronderstellingen.
·        
De postbode vat alles persoonlijk op en hij gaat uit van de veronderstelling dat de buurman op hem neerkijkt.
Volgens de vier inzichten is de manier waarop iemand over jou denkt geheel en al het probleem van die ander, het is jouw zaak hoe je daar mee omgaat.
De postbode heeft nooit gecontroleerd of de buurman echt op hem neerkijkt, dus hij gaat van een veronderstelling uit.
Er heeft jaren geleden eens iemand over mij geklaagd omdat ik naar hem had gekeken omdat hij dik was. Ik was stomverbaasd toen die klacht mij bereikte. Ik wist namelijk dat ik inderdaad even naar hem gekeken had omdat ik de kleur van zijn trui zo mooi vond, ik had niet eens gezien dat die man mollig was.
Die klacht was een goede levensles. Jaren voordat ik kennis maakte met De vier inzichten, leerde ik door die groene trui dat we onszelf het leven behoorlijk zuur kunnen maken door uit te gaan van veronderstellingen.
Het zijn eenvoudige leefregels naar een Tolteeks recept. (De Tolteken leefden van de 10e tot de 12eeuw in Centraal Mexico). Eenvoudige regels, het is ook maar een dun boekje, maar je moet je uiterste best doen deze regels consequent toe te passen.
Ik blijf kijken naar de Rijdende Rechter, behalve een komisch is het een leerzaam programma.
Tijdens het kijken heb ik boekje van Don Miguel Ruiz in mijn hand,  vind ik toch beter dan de testikels van mijn hond.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten