vrijdag 19 juli 2013

Het is me allemaal wat

Uitdrukkingen en stopwoorden, ik vind ze mateloos fascinerend. Jullie kennen ook wel het verschijnsel dat je niet meer naar de inhoud van een verhaal luistert maar dat je alleen maar zit te tellen hoe vaak iemand "dus" zegt.

Jemig

Mijn Herman zegt vaak "jemig".  Jemig is een bastaardvloek en komt van Jezus. Varianten van jemig zijn: jeetjemina, tjeempie of jeminee. Als je het zo bekijkt klinkt jemig best wel stoer. De bond tegen vloeken is niet blij met jemig, maar daar heeft Herman geen boodschap aan.
Zelf ben ik dol op de uitdrukking :"het is me allemaal wat", die uitdrukking is echt mijn ding, zeg maar.
Ik heb zoiets van: deze zin is altijd en overal inzetbaar.
Als iemand een verhaal vertelt, positief of negatief, dat maakt niet uit, zit je nooit fout als je reageert met: "het is me allemaal wat".
Herman en ik hebben op alle fronten onze krachten gebundeld, dus als we iets schokkends horen zeggen we in koor: "jemig, het is me allemaal wat".

Sparren

Ook de uitdrukkingen in het bedrijfsleven zijn aan mode onderhevig. We overleggen nooit meer maar we sparren dagelijks. Je belt je collega's en zakenrelaties niet meer, je contact ze. Je schakelt vandaag de dag ook erg veel en dat moet ook nog snel. Ik betrap me er zelf ook op, ik zeg tegen klanten: "we moeten snel schakelen, dus ik zal de bank even contacten".

Vroeger zei ik: " Dit moet snel geregeld worden, dus ik bel meteen de bank of de notaris even". Een hypotheekadviseur kan niet zonder betrouwbaar notariskantoor en Heldoorn Eggels is mijn favoriete notariskantoor, ik contact ze regelmatig. Ze kunnen gelukkig ook snel schakelen.

Dat meen ik echt..

Vroeger had ik Lies, zij maakte een keer per week het huis schoon. Ik was meestal weg als Lies kwam en dat was ook het beste, voor Lies en voor mij. Lies was de hartelijkheid zelve maar ze had nogal uitgesproken meningen. Om geen verwarring te laten ontstaan over haar mening, eindigde ze al haar stellingen met de zin: "En dat meen ik echt, anders zou ik het niet zeggen".  Ze begon elke zin met "meid". Het effect was ongeveer als volgt: "Meid wat een paleissie heb je, en dat meen ik echt anders zou ik het niet zeggen". of "Meid wat een tyfusweer, en dat meen ik echt anders zou ik het niet zeggen".

Mijn dierbare collega en vriend Jaap kon er ook wat van. Jaap was geboren en getogen in Limmen, Noord-Holland.  Ik weet niet of het een regionale uitdrukking is, maar Jaap zei altijd: "zodoende kreeg buurman kippen".

Het probleem is dat als iemand zegt: "en dat meen ik echt" of "zodoende" ik de zin automatisch aanvul. Vooral dat van die kippen moet ik altijd weer uitleggen. Vaak zeggen mensen nadat ze iets verteld hebben: "zodoende...." dan kom ik met de buurman en de kippen en ben vervolgens zo lang bezig met de uitleg dat de spreker en ik allebei niet meer weten waar "zodoende" op sloeg.

Dat gaat lukken

Het is volgens mij weer uit, maar een aantal jaren geleden zei je als iemand je een fijn weekend wenste niet gewoon "dank je wel", maar "dat gaat lukken". Raar vond ik dat, zelf weet ik vaak niet van tevoren of dat gaat lukken. Ik kan dat altijd pas achteraf beoordelen. Maar als dan gevraagd werd: "heb je een leuk weekend gehad?" zei geen hond: "Ja, het is gelukt".

Met alle respect

Dat is ook zo'n fijne uitdrukking. Hebben jullie ooit meegemaakt dat iemand je iets positiefs te melden had als hij begon met "met alle respect"?
Deze uitdrukking is naar mijn gevoel een soort van dooddoener. Je weet dat je met de grond gelijk gemaakt gaat worden, maar dat gebeurt gelukkig wel met respect. Je moet er evengoed mee zien te dealen.

Soms hoor je, out of the blue, een uitdrukking waarvan je denkt: "jemig, die ga ik gebruiken en als jullie dan vragen hoe ik aan die super uitdrukking kom, leg ik dat met alle plezier uit en als ik dan eindig met "zodoende etc", hoeven jullie niet meer te vragen hoe het met de kippen zit.

Ik wens jullie allemaal een prettig weekend en dat meen ik echt anders zou ik het niet zeggen, maar jemig, dat gaat wel lukken toch? Anders contact je me maar, dan schakelen we even snel en dan is alles weer goed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten