maandag 11 februari 2013

Todio

Gelukkig Todio is terug

Oeps, wat was er met Todio?


Ik was Todio kwijt, een heel weekend lang.

In augustus 2012 heb ik Todio ontdekt. Mijn hele leven heb ik graag geschreven, opstellen, verhaaltjes, brieven. Door een jeugdtrauma en een drukke en enerverende volwassenheid was het er nooit echt van gekomen. Tot vorig jaar zomer. Ik zat wat te googelen (weet nooit hoe je dat schrijft, maar jullie begrijpen het wel).
Ik besloot een cursus tekstschrijven te doen, in deze crisis ben je in zowat geen enkele bedrijfstak je leven meer zeker. Dus het leek me een goed idee om eindelijk mijn talenten te gebruiken en zodoende een plan B te hebben.

Talenten

Ik herinner me ook een bijbelverhaal over talenten, ik stelde me als kind talenten altijd voor als een soort koffertje met kleurpotloden waar je mooie dingen mee moest maken.

Maar dit terzijde, al googelend kwam ik op Todio. Todio is een artikelensite. Mensen schrijven artikelen, die worden gekeurd en als ze goedgekeurd zijn worden ze gepubliceerd.

Na een artikel of twee waarop ik wat kritiek kreeg met daarbij een opbouwend adviesje, had ik de smaak te pakken. Ik schreef voornamelijk over de twee zaken die mijn leven beheersen: hypotheken en honden.

De keuringen


Later greep ik ook andere onderwerpen aan om een artikel over te schrijven.  Het is met niets te vergelijken: de spanning als je een artikel ter keuring hebt aangeboden, de hartkloppingen als er email binnen is van Todio met de tekst:

"je tekst is gekeurd, lees hier het keuringsrapport."

De trots als een artikel voor 100% is goedgekeurd , vooral als de keurder er ook nog een leuk zinnetje bijgeschreven heeft als `interessant artikel` of `wat een leuk stukje`. Dat gevoel is alleen te vergelijken met de stempel die ik in de eerste klas lagere school in mijn schriftje kreeg als ik een taallesje foutloos ingeleverd had.
Kennen jullie dat gevoel? Ik was het kwijtgeraakt, maar dankzij Todio is het weer terug.

Mijn medetodianen

Ik lees artikelen van anderen, gaf af en toe commentaar, ben trots op mijn Todio collega;s en verbaas me soms over taalfouten in een toch goedgekeurd artikel, maar ja je wilt niet overal over zeuren.
Al lezende leer ik dingen waar ik zelfs nooit over nagedacht heb.

Frans

Ik ben zelfs begonnen artikelen van het Nederlands in het Frans te vertalen en Franse vertalingen te keuren. Mijn enige medekeurder Frans is veel beter dus ik keur alleen haar artikelen. Daar ga ik dan ook met de stofkam door. Ze is zo goed in het Frans dat ik toch iets wil vinden, al ik het maar een tikfout. Ik wil haar niet het gevoel geven dat ik er te weinig aandacht aan besteed.

Forum

Ik lees regelmatig het forum en zet er ook wel eens iets op, posten heet dat. Je steekt altijd iets op van het forum.

Todio maakt nu een half jaar deel uit van mijn dagelijkse routine, elke dag bekijk ik de statistieken, die waren nog beperkt maar gaan uitgebreid worden. Het verslag van een of andere wedstrijd van afgelopen zomer staat er nog op. Apart wel vind ik, maar niet ernstig.

Zaterdag 9 februari

Afgelopen zaterdag wilde ik de statistieken even bekijken, in plaats van de vertrouwde Todio site te openen zei Google guitig: OEPS, DE SITE DIE U ZOEKT KAN NIET GEOPEND WORDEN,  of woorden van gelijke strekking.

Gisteren, zondag heb ik af en toe gekeken, vanmorgen het eerste wat ik deed was zoeken naar de Todiosite. Maar nee, weer Oeps etc.

In Google Adsense kan ik zien dat de Todio sites sinds zaterdag niet meer bekeken zijn. Ik heb het via allerlei sites geprobeerd maar OEPS.
Ik heb een aantal blogs waarop links staan die naar mijn Todioartikelen verwijzen. Dat klinkt heel simpel en professioneel, maar geloof voor me voor een computerdebiel is het plaatsen van die links een prestatie van wereldformaat. Nu krijgt iedereen die de moeite neemt mijn blog te lezen en op een linkje drukt in plaats van een boeiend goedgekeurd artikel de volgende tekst: OEPS.

Ik mis Todio, is mis mijn mede community leden, ik mis het forum, ik mis de keuringsrapporten, kortom mijn kwaliteit van leven is behoorlijk aangetast.

Wie o wie weet wat er met Todio aan de hand is, want OEPS, Ronald, Roderik, Renske, MariekeB, sportvisfan en alle anderen,  ik mis jullie zo.

Maar gelukkig, alles is weer goed, welkom terug allemaal, tot Todio.







1 opmerking:

  1. Ik heb even voor je gekeken, maar ik kan de site gewoon openen, ook op FB en ik kan jouw artikelen ook lezen. Dus..... óf het is al opgelost, óf ze hebben je eruit gegooid. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen