donderdag 15 mei 2014

Zeg mij uw naam

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je iemand ziet en dat je denkt dat je hem of haar kent?
En dat die persoon helemaal niet de persoon blijkt te zijn die jij dacht te zien?

Ik heb laatst nog op een ochtend om 6.30 wandelend met een hond uitermate uitbundig tegen een soort zombie geroepen: "Heeee, goeiemorgen, kijk niet zo zuur joh". Was dit de vrouw geweest die ik dacht te zien was er niets aan de hand geweest. Nu werd de blik van de zombie nog zuurder, ze keek me misprijzend aan, ik zag haar denken: "Heb ik al een rotochtend met een vreselijk ochtendhumeur, kom ik ook nog eens zo'n blèrende debiel tegen". Ik wist niet hoe gauw ik door moest lopen en zei tegen mijn hond: "Dat is Yvonne helemaal niet".  Hond keek terug met een blik van :"Zielig mens, dat ruik je toch". Ja, hond wel, ik niet.

Een tijd geleden zag ik Frits in het winkelcentrum lopen, leuk, ik heb vroeger een aantal jaren met Frits gewerkt. In plaats van dat ik Frits voorzichtig benader en even controleer of het Frits wel is en of Frits mij zich nog herinnert, steiger ik op hem af, bler:" Hallooooooo, Fritssssssss, wat leuk, hoe is het en hoe is het met je vrouw en waar werk je nou en zie jij Fred nog wel eens?". De vage blik van Frits had mij kunnen waarschuwen. Als ik de vrouw was geweest die ik had willen zijn, had ik op dat moment moeten begrijpen dat Frits geen zin had in contact of dat Frits niet wist wie ik was (dat had gekund, onze samenwerking dateert van 30 jaar, 20 kilo en 36 haarkleuren geleden) maar ik ben nu eenmaal die ik ben en ik dender door.
Frits kuchte en toen ik eindelijk even mijn klep hield om adem te halen, zei Frits dat hij het leuk vond me te zien, maar dat dit volgens Frits de eerste keer was dat we elkaar zagen en dat deze Frits Hans heette.
Ik heb Hans gegroet en ben gegeneerd doorgelopen.

Het is ook vaak andersom. Ik kom vaak mensen tegen die ooit in de afgelopen 30 jaar als klant bij mij aan tafel hebben gezeten. Een aantal ken ik, daar weet ik nog van alles van. Dat zijn vaak klanten waar iets bijzonders mee was. Ook de klanten die heel aardig of heel lastig waren herinner ik me.
Er zijn ook klanten die ik nog vaag ken, ze hebben iets bekends maar daarmee houdt het op. Soms denken die mensen dat je nog precies weet wat je 15 jaar geleden met ze besproken hebt en ze beginnen je op de hoogte te brengen van het wel en wee van de laatste 15 jaar.
Ik knik en mompel in de hoop dat er opeens een belletje gaat rinkelen.

Ik heb nu een vrouw die mij kent. Ze kent me bijzonder goed. Ik kwam haar zo'n anderhalf jaar geleden tegen, ook weer tijdens een hondenwandeling, zij met haar hond en ik met de mijne. Ze wist heel veel van me, deze vrouw. Ze wist waar ik werkte en wist de naam van mijn man. Ze was buitensporig blij dat ze me tegenkwam, ze vond me een kanjer. Ze was zo lovend over me dat ik na drie kwartier gejubel niet durfde te bekennen dat ik geen idee had wat haar naam was en waar we elkaar hadden leren kennen.

Ik heb er een paar dagen over gepiekerd en daarna vergat ik haar. Tot de volgende keer dat ik haar zag, we zaten in de trein tegenover elkaar en hebben tot ik mijn bestemming had bereikt weer een vrolijk gesprek gevoerd. Ze is erg aardig, heel vrolijk en ze is duidelijk mijn enige fan.

Ik zie haar regelmatig en inmiddels weet ik ook vrij veel van haar. Behalve wie ze is en waar ik haar van ken. Het zou ook raar zijn als ik, nu we zo'n vriendschapsband hebben opgebouwd, zou bekennen dat ik geen flauw idee heb.

Kortgeleden had ik een workshop op een voor mij nieuwe locatie. Terwijl ik het terrein van het opleidingsinstituut oploop, blij dat ik op tijd op de juiste plek was gearriveerd, hoor ik roepen :"Heee, Marianne". 
En daar was ze, mijn vriendin. Ze deed ook een opleiding want je "Je weet hoe het op mijn werk is".
Nou nee dus. Ik weet niet wie ze is, laat staan waar ze werkt.
Ze had de grootste lol dat we elkaar tegenkwamen. We stonden ook nog een keer samen in de toiletruimte. Hilarisch vond ze het.
Ze riep nog: "Jij gaat wel slagen, jij bent zo'n kanjer".

Dank je wel vriendin en alsjeblieft, geef volgende keer een hint of een aanwijzing. Ik zal zo veel leuker met je kunnen praten als ik weet wie je bent.

En oh ja, jij bent ook een kanjer, dus je redt het wel met je opleiding.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten