Best weer wennen, 's morgens naar je werk vertrekken maar ik vind het heerlijk. Geen afleidingen (behalve het uitzicht op de oude stad). Ik kan veel geconcentreerder werken en heb ook al een paar afspraken gehad. Het was een drukke week.
Eerst kwam ik er achter dat er een aantal emailberichten niet binnengekomen waren. Ik ben enige tijd bezig geweest mezelf mails te sturen. Naar privé van zakelijk en vice versa. Ik kwam erachter omdat mensen gingen bellen waarom ik geen antwoord gaf. Het rare was dat er wel het een en ander binnenkwam. Ik dank de relaties die me gebeld hebben.
Volgens mij is dat opgelost, hoewel je dat niet met zekerheid kunt zeggen natuurlijk. Want van mail die niet binnenkomt weet je niet of die mail ook verstuurd is. Dus je gaat niet spontaan controleren of je een mail gemist hebt, omdat je niet weet wie van degenen die een mail gestuurd zouden kunnen hebben je moet bellen.
Vervolgens kwam al mijn zakelijke mail terug met het bericht dat het bericht niet bezorgd kon worden. Jullie begrijpen het al, ik begon mezelf weer te mailen, maar niets van mij ontvangen.
Nou waren dat geen spannende teksten, dus niet erg. Ik heb voor alle zekerheid een nieuw email adres aangemaakt. Mariannec.advies@gmail,com.
In mijn privémail komt teveel spam binnen, dus ik vond dit een redelijke geniale inval van mij.
Herman heeft gisteren het probleem met Outlook opgelost, maar ik heb er gelukkig weer een mailboxje bij.
Verder ben ik bezig geweest met wat ik bezig moet zijn: mijn klanten en mijn leveranciers.
Mijn leveranciers zijn voornamelijk de banken. Een van de grotere leveranciers kwam vorige week met verrassend nieuws.
Ze gaan de processen stroomlijnen. Super idee vond ik. Ik houd van gestroomlijnde processen. Ik probeer mijn eigen procesjes ook zoveel mogelijk te stroomlijnen. Stroomlijnen kun je doen door alle documenten netjes per klant in hun eigen dossier te doen, al mijn klanten hebben hun eigen ordner met tabbladen en een index voorin. Ik heb een digitaal todo lijstje waarop je volbrachte taakjes kan afvinken. Er komt dan een streepje door. Zo leuk, een lijstje met allemaal streepjes geeft een voldaan en trots gevoel. Stroomlijnen kun je ook door de automatisering te optimaliseren. Dus dat ook je mail het doet bijvoorbeeld.
De bank die gaat stroomlijnen heeft een ander idee om de processen beter te laten verlopen. Ze willen geen klanten meer die de processen kunnen verstoren. Dus ze verstrekken alleen nog hypotheken met dezelfde aflosvorm, voor klanten die precies binnen het acceptatiekader vallen.
De meeste van mijn collega's en ik hebben niet zo gek veel klanten die precies in het hokje passen. De meeste klanten hebben wel iets bijzonders, de meeste hypotheekdossiers vereisen creatief denkwerk. Je moet regelmatig voor je klant argumenteren en je aanvraag verdedigen.
Dat is niet erg, dat is de uitdaging. Ik zal bij de betreffende bank dus niet veel zaken meer onderbrengen. Die enkeling van 30 jaar, met een bedrag aan eigen middelen, die een huis koopt dat riant binnen zijn mogelijkheden ligt, die is makkelijk te bedienen. Dat is aanvragen, stukken verzamelen en hoppa naar de notaris.
Die klant zal de processen niet verstoren. Die heeft een vaste aanstelling en geen leningen maar hij heeft wel leningen gehad, zodat de betalingsmoraal bekeken kan worden. Over die klanten hoef niet te bellen of te discussiëren, dus die klanten verstoren de processen niet. Voor die klanten hoef je ook je contactpersonen bij de bank niet te storen.
De meeste klanten hebben een verleden en hebben geleefd. Ik heb nog wat klanten in behandeling bij deze bank. Nog aangevraagd voor de stroomlijning. De hypotheekafdeling intermediair past wel vast de gestroomlijnde regels toe. Ze hoeven niet zoveel meer te weten. Ze hoeven ook niet te denken en ik heb de indruk dat ze ook de dossiers niet meer hoeven in te zien bij een vraag.
Ze hoeven alleen nog te kunnen zeggen: "Dit is onze regel". En dat herhalen bij elke vraag die je stelt.
Dat is om witheet van te worden en dat ben ik dan ook geworden. Mijn klant in kwestie is een principiële man en de bank heeft regels. En ik zit er tussenin bozer te worden bij elke "Dit is de regel".
Gelukkig deed de mail het weer dus ik heb een gloedvol en boos betoog in elkaar gerammeld.
We wachten af, ik ga met mijn nieuwe klanten naar een minder gestroomlijnde club.
Mijn klanten hebben er recht op dat ik voor ze knok, dat ik creatieve oplossingen voor ze verzin.
Zo blijf ik werken, dat is nu eenmaal mijn regel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten